torsdag 4 juli 2019


Välkommen sköna Juli 
Nu har vi kommit in i Juli månad med allt vad det innebär i form av blommor värme och härliga dagar.Den här Nyponrosen doftar så gott och det gillar jag det gillar även alla pollinerare som befinner sig i den för där surrar det ordentligt.Jag hittade en kvist i skogen nära en kompost för flera år sedan och planterade den och nu har den vuxit sig rejält stor jag var nyfiken på vad det var för Ros nämligen.Jag ångrar verkligen inte att jag planterade den kvisten.
Hansarosen är även den jättefin och doftar den fanns som häck vid vårt hus när vi köpte det men vi insåg efter några år att den var fin endast när den blommade och bytte ut den mot en häck av Rönn i stället som är fin året runt.
Nu har vi en buske i trädgården och några buskar vid vårt sommarhus och sedan gav vi bort några plantor också.
Denna underbart vackra Näva vid namn  Splish Splash har även den börjat blomma jag hade upp nästan alla växter i den här rabatten förra sensommaren så att bland annat denna skulle få ny jord så nu ska den få stå orörd ett tag och få möjlighet att växa vidare.Den har blivit en favorit nämligen.
Rosa Akleja blommar så här fint här får den sol på sig nästan hela dagen och det verkar den gilla.
Kattmynta tillsammans med Silverarv det blir en lite sval komposition men fint tillsammans här under en av våra Pilträd trivs den den får stå i en upphöjd rabatt.
Denna zedumväxt  som jag har hittat på en trädgårdsdag vet jag inte namnet på men den är så fin med sina stabila stjälkar med vita blommor.
Rosenkragen blommar i en stor grupp den här sommaren vilket gör att den blir ännu mera effektfull.
I sommar har jag lyckats bra med sådden av Ringblommor och de är så fina tillsammans med Prästkragen.
Ormroten är även den så fin med sina rosa borst har börjat tycka om den en del blommor tar det ett tag innan man tar till sig.
Det får bli som jag gjorde med mitt förra inlägg att jag länkar över till TrädgårdsFägring

Jag avslutar med att önska alla en fin fortsättning på Juli. 














3 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Visst är det märkligt med att det inte vill lyckas. Har försökt så ringblomma flera gånger men det blir inget, och hos dottern självsår de sig. Vackra kombinationer hos dig. Ormroten blommade snabbt över här. Får begränsa den, för annars tar den över hela rabatten.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Så mye nydelige blomster du deler på bloggen din.
    Splish Splash er kjempefin, tror ikke jeg har sett den før.
    Så lurer jeg på om den røde prestekragen, du kaller den Rosenkragen, er den samme som jeg har. Jeg har kun Pyrethrum som navn på den.
    Fint å finne bloggen din.
    Ønsker deg en fin søndag!
    Hilsen fra Turid

    SvaraRadera
  3. Silveraarv är väl ändå en oförtjänt bortglömd eller ratad växt? Den är ju fantastisk när den trivs och frodas. Din kombination var jättefin. Får ta och leta silverarv helt enkelt :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera