fredag 17 maj 2019


Gröna tongångar
Denna Stairwaytoheaven som inköptes för några år sedan just för att jag är ju så svag för grön /vita blad för de pryder sin plats i rabatten. Denna planta kommer troget varje år och blommar med ljusblåa blommor på försommaren och blir bara finare och finare med åren. 
Taklöken är ju så otroligt tacksam den kan man ha på olika platser här har jag den i en kruka i ett träd och den sköter sig helt själv behöver inte vattna den för det sköter naturen själv.

Lungörten som jag har visat många gånger är en favorit och just denna som jag har en gång fått av min svägerska för att den blir ännu vackrare när den blommat färdigt för säsongen då kommer de nya blad som är så effektfulla så den är i klass med en vacker Funcia.
Hasselörten har nu hamnat på rätt plats det märks då den har vuxit rejält sedan jag flyttade den, denna växt har ju så fina blanka hjärtformade blad.


Vårkragen får bli ett litet gult inslag i den här kavalkaden av gröna toner för den är en av några blommor som visar sin färg just nu.
Just nu så är det mycket klorofyll på gång och vår omgivning blir vackert grön och det är verkligen så underbart.


Inslaget länkar jag även denna vecka till  TrädgårdsFägring

Avslutar med att önska Er alla en fin fortsättning på  det här veckoslutet. 









 


7 kommentarer:

  1. Det är så fascinerande med alla, olika gröna nyanser just nu och hur de senare liksom mixar sig till en mer enhetlig färgskala. Visst är lungbladen fantastiska bladväxter :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Fina gröna nyanser, och bilden på huset inbäddat i all grönska är så fin.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Så fint du bor och många sköna, gröna nyanser. Kul med taklöken i trädet.
    Ha det gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Hei Margarita.
    Den grønne og hvite busken på første bildet, er den vintergrønn?
    Minner om et par vi har i litt ulike fargetoner.
    Frodig og grønt hos deg nå:-)/Eirin

    SvaraRadera
  5. Hej,den är inte vintergrön utan vissnar ner

    SvaraRadera
  6. Den där Stairway to Heaven, vad är det för perenn?
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. På svenska heter den Krypblågull och blommar med ljusblå blommor

      Radera