torsdag 3 januari 2019


En del av året  2018 som gick Januari - Juni


I januari 2018 såg det ut så här utanför vårt hus då hade det snöat i December och det var så här vackert och vi var rejält nöjda med snömängden.Det går ju inte komma från att vi omgärdades med otroligt vackra vyer med allt det vita.
Maken skottade upp vägen till vårt växthus och snödjupet var drygt en meter.Vi hade en ganska så mild Januari endast några dagar med 21 grader som mest var det 29 grader kallt men det var bara en dag som var så kall.Däremot så fick vi skotta taken då det låg rejält med snö på dem och växthusets tak skottade vi flera gånger.
Februari börjar med högtryck och kyla och det är gnistrande vackra dagar med en sol som lyser mot en klarblå himmel.Maken och jag börjar på en kurs i bondska som är mycket trevlig där det blir många minnesbilder som kommer upp från barndomens dagar där denna dialekt talades och det blev en hel del skratt.
I Februari köper jag mig denna vackra Rexbegonia som jag tror att den heter nu börjar det finnas vackra blommor att inköpa och tanken om en ny vår börjar ta form i och med att solen börjar stå högre på himlen..Det är verkligen en härlig tid vi går till mötes.
I slutet på månaden Mars så kommer påsken och då blir det åter tid att ta fram de härliga påskpyntet med de varma färgerna och inköpa påskblommor.
Vi bjuder hit vänner på middag och vi får den här fina engelska Pelargonen som blommade hela sommaren och den lever fortfarande vilket jag hoppas på att den ska fortsätta att göra så jag kan plantera ut den till sommaren.
Framsidan på vårt hus där solen skiner och värmer upp marken där ser det ut så här i April vilket inger hopp om en skönare tid med varmare vindar och en snö som ger vika för n är man less på den vita varan.
Den 22 April tittar Koltrasten förbi och hittar några godbitar på marken och jag blir så glad över hans besök och för hans underbara sång som man nu börjar höra.
Så här ser det ut på baksidan av vårt hus den 22  April dottern som bor i Göteborg ringer hem och frågar vad vi gör och jag svarar att vi skottar bort lite snö på baksidan av huset,hon däremot sitter ute på gräsmattan tillsammans med sin sambo och fikar och då slår det mig hur avlångt vårt land är och vilka kontraster det är.


Den 8 Maj börjar vi vår resa mot Göteborg och vi reser med bil och får uppleva ett Sverige som börjar våras med tanke på det varma och vackra vädret. Vi har bokat ett hotellrum i Tällberg och på vägen dit så stannar vi på en rastplats där dessa Vitsippor blommade  för fullt och det blommar även i skogen något som jag tycker är så exotiskt med tanke på att dem har vi  endast i rabatterna här hemma.


Den 9 Maj när vi når Göteborg så möts av vackra vyer av blommande träd lite här och där.Det blir förstås besök på botaniska och jag får uppleva Magnolians skönhet på nära håll.Vi har 27 grader varmt när vi är på besök här och det kommer att bli fler besök hit kan jag lova.
När vi kommer hem igen efter en veckas resa så har snön smält bort och det blommar för fullt i trädgården.
Den 6 Juni firar vi med att plocka in några kvistar av Hägg vi har växlande molnighet och bara tio grader varmt ett bra väder för att vara i trädgården och pyssla.
Midsommar kommer och vi firar den tillsammans med goda vänner som vi gjort i många år vädret var inte det bästa då det regnade det var en mulen dag och bara 16 grader varmt  men oss gick det ingen nöd på för vi satt i deras inglasade altan och åt grillmiddag och hade det som vanligt trevligt. 
Det här var en del av min årskrönika som jag länkar till TrädgårdsFägring.

Önskar Er alla en bra fortsättning på det nya året.



 













 


4 kommentarer:

  1. Härlig krönika och visst är Sverige avlångt. Det är en stor behållning av att läsa trädgårdsbloggar - skillnaderna blir väldigt påtagliga.

    God fortsättning på 2019! Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Vilken härlig sammanfattning av första halvan av 2018. Ni hade otroligt mycket snö, och det är vackert med vit ren snö. Fina vårbilder, snart är vi där igen.
    God fortsättning på 2019 /Marika

    SvaraRadera
  3. Härlig redovisning över det gångna året som var extremt på alla sätt. Det blir spännande att se hur det här året blir. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  4. Alltså, snöbilderna är ju så härliga, särskilt när en själv slipper slita med skottandet. Så mycket snö är det nämligen aldrig i Alvestatrakten. Jag har inte fått kläm på var du bor riktigt?
    Låter trevligt med kurs i dialekt.
    God fortsättning
    /Anette

    SvaraRadera