onsdag 23 januari 2019


Vackra färgkombinationer för inspiration
  
När jag planterar i trädgården då tänker jag ofta på hur färgerna ska passa tillsammans för att få bästa effekt och här tycker jag nog ändå att jag lyckats.Den vackra Liljan Lollipop tillsammans med rosa Stjärnflocka blev en fin kombination i mitt tycke.
Rosenpimpinell och rosen William Buffin det kände jag när jag planterade dem tillsammans att det skulle bli en riktigt fin kombination.Jag hade turen att hitta Pimpinellen på en trädgårdsdag och den är så otroligt effektfull.
Höstsilveraxets vackra djupa färg tillsammans med vit Astilbe en snygg kontrast.Höstsilveraxet har jag funderingar på att flytta så den kommer på en soligare plats för den har aldrig blommat även om den är väldigt fin där den nu sitter placerad vi får se hur jag gör.
Grönlilja tillsammans med andra gröna växter som bryter i gult samt ett gult gräs och Funcia med de rätta kulörerna det blir en skön kombination.
Rosa Pioner och Vitmalört samt en Blåtåtel tror jag att den heter.Jag gillar att plantera in lite silvriga toner lite här och var för bästa effekt.Den här kombinationen ser nästan lite sval ut tycker jag .
  
Brudslöja tillsammans med som här rosen Bonica blir en romantisk sam plantering  och sticker ut lite grann i rabatten.
Rött och rosa är en ganska så snygg kombination.
Här är det vit Kransveronica röda Liljor och Funcia ,den sistnämnda vill jag gärna ha tillsammans med andra blommor då det alltid blir fint tillsammans.
Vit Höstflox och vit Astilbe blir en lugn kombination och  den vita kulören lyser av sig och fungerar alltid tillsammans  och är en tacksam kombination just därför.

Det här var mina bidrag i veckans tema som jag länkar till TrädgårdsFägring

Nu har vi haft en kall period med uppemot nästan 30 minus och då är det en skön känsla när man tittar på sina blomsterbilder och vet att det stundar varmare tider inom en snar framtid det känns trösterikt. 

Önskar alla som tittar in på min sida en fortsatt fin vecka




















 



7 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Fina kombinationer, stjärnflockan med liljan och alla andra fina kombinationer. Höstsilveraxet är lite svår, min blommade de första åren, men sent. Nu delade jag den och flyttade den, får se om det lyckades. Så kallt ni haft, vi har det mycket mildare, men idag är det riktigt fint vinterväder.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  2. Många fina kombinationer och helt min färgskala. Fint också att få med olika former.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Så fina kombinationer färg- och formmässigt. Tycker precis som du att silvriga växter lyfter de flesta andra färger. Sen är jag svag för det lite nedtonade så kombon med Zigadenus ska jag spara i minnet. Silveraxet - varför inte dela och flytta en bit ut i solen och låta resten stå?

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  4. Riktigt snygga kombinationer, bara att kopiera. Tack för tipsen. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  5. Super fint och välplanerat! Ska ta till mig och inte bara peta ner där plats finns.Tack för fina inspirationsbilder!
    Ha en fortsatt fin vintervecka!

    SvaraRadera
  6. alla kombinationerna var jättefina och likaså bilderna - utom den sista. Alltså, jag har lite svårt för vita blommor. Vet faktiskt inte varför.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  7. Jamen Maggan, vilka fina kombinationer du lyckats med! Speciellt gillar jag den första bilden - så vackert med liljorna och stjärnflockan!
    Kram!

    SvaraRadera