fredag 21 juli 2017







Vallmo som finns i vår trädgård
Vanlig gul och orange Vallmo den finns under vår Tall på framsidan av vårt hus där hittade jag den för ganska så många år sedan och blev väldigt glad över dess vackra blommor.Troligen så har fåglarna  fört med sig dessa fröer som de ätit av i någon annans trädgård.Frökapslarna brukar få vara kvar så att det förhoppningsvis de ska komma nästa år igen.Jag brukar även ta in en el fröer för säkerhets skull som jag sår när det blir försommar igen.
Vinröd Pionvallmo den är en av mina stora favoriter för den är så otroligt vacker och den har så fina silvriga blad och blomman är som av sammet.Jag har från början fått en frökapsel av någon vem minns jag inte men jag har för mig att det var av någon arbetskamrat.
Denna otroligt vackra Vallmo har jag hämtat från en trädgårdsdag så även den finns i trädgården men den har inte kommit med några blommor ännu. 
Förra försommaren så inköptes denna Sibiriska vallmo som jag naturligtvis inte kunde lämna på affären utan därför fick följa med mig hem för jag tyckte den var så vacker.Tyvärr så ser jag inte till den någonstans trots att den fick stå kvar över vintern. 
Rosa Ponvallmo vill man ju gärna ha i trädgården den saknar naturligtvis doften som en vanlig Pion kan ha men den ser verkligen ut som en Pionblomma.
I sommar har jag inköpt en fröpåse som innehöll fröer till denna vackra Vallmo som är en fjädervallmo och som heter "Lilac Pompom" absolut en trevlig bekantskap som kommer att finnas i trädgården ett tag framöver då jag kommer att ta hand om dess fröer. 

Här har vi inte särskilt varma sommardagar just nu 15 plus och regnskurar nu börjar man längta efter mera värme och en sol som lyser på vår himmel.

Önskar alla en fin helg




.





2 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Så fina och många olika vallmo du har. Den mörka och den lila blir mina favoriter. Har bara en som sprider sig, har många fröpåsar men glömmer för det mesta att så dem. Hoppas värmen kommer till dig också, här har vi väldigt varmt.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. nice article great post comment information thanks for sharing.
    หนังเพลง

    SvaraRadera