lördag 15 juli 2017






 Trädgården står i blom
Den här sommaren är lite nyckfull  vädermässigt vi har inte haft någon riktigt varm sommar än så länge det är bara vissa dagar som det kan kännas som att nu kommer den med sin goa värme men sedan blir himlen mulen och nästa dag så får man ta på sig mera kläder om det inte regnar vill säga.

 I  varje fall så blommar det ändå Samurajhjärta och Bergnejlika två växter som gör det och gör mig glad hela sommaren dessa kan jag varmt rekommendera.
Rosenkrage blommar fint den här sommaren den har jag ju en gång planterat som frön och jag gillar den verkligen för den gör sig fint i rabatten.
Ormroten som jag en gång ratade men som jag nu gärna har i trädgården igen den är verkligen fin.
Denna zedumväxt som jag har hittat på en trädgårdsdag den gör sig i rabatten och blommar länge med sina vita blommor den har även en fin kudde som stänglarna kommer upp från.Jag vet inte alls vad den heter men det har blivit en av mina favoriter.
Violruta den blommar så fint i sommar och den har ingen ohyra som den annars brukar ha den är verkligen dekorativ.
Under våra Pilar så har jag anlagt rabatter och där trivs Liljorna väldigt bra och här har en av dem slagit ut i blom.Jag hittade för ett tag sedan några liljebaggar och då blev jag tvungen att ta itu med dem för dem gillar jag inte vill inte de ska förstöra mina Liljor.

Det blev att strö Myrr i jorden och sedan kolla upp varifrån de kom egentligen och då hittade jag härden i Gräslöken som fanns i trädgårdslandet en bit bort så då fick det bli helt enkelt att ta upp all lök och skicka i väg den vilket var synd då den var så fin och byta ut jorden och efter det så har jag inte sett till någon mera bagge. 

Stenen vid foten av trädet hittade vi under jorden när vi grävde för bergvärme den är lite grann fulsnygg och Rosenplistret har sjäv valt att vara vid dess fot  men de passar verkligen tillsammans.
Nu är vi inne i en härlig period vi har besök från Göteborg i åtta dagar då dotter och måg är hemma vi har även firat henne tillsammans med övrig släkt då hon har fyllt 30.

Då har ni fått en liten inblick hur det ser ut just nu i trädgården men det är ganska mycket mera som är på gång.
Önskar alla en riktigt fin fortsättning på helgen.
 
 
 
 


3 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Hoppas värmen kommer till dig, vi har varmt och fint, så det blir långa dagar i trädgården.Du har många vackra växter, ormroten är fin, men hos mig brer den ut sig, så jag får se till att knipa av rotskotten, för att den inte skall ta över helt.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
  2. Så söt och fin din zedum växt ser ut!!
    Ser på många bloggar att ormroten är populär, men jag vet inte om jag törs ta in den i rabatten. Minns hur den tog för sig i min förra trädgård...
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. nice article great post comment information thanks for sharing.
    หนังเพลง

    SvaraRadera