torsdag 5 januari 2017









Fröer eller inte
Så klart att det blir fröer jag har ju redan samlat för nästa sommar och vecka femton så brukar jag sätta de flesta i jorden.Den här vackra Rosenskäran som blivit en favorit ska så klart få vara med även nästa sommar.
Den här vackra Pionvallmon brukar även den få vara med inte kan man missa en sådan skönhet.Jag brukar plocka in frökapslarna på dem för får de stå kvar ute så vill de gärna bli många av dem och jag vill gärna bestämma lite grann vart jag vill ha dem.
Malvan Mikaela vill jag naturligtvis ha med jag har samlat in fröer under hösten. Förra sommaren hade jag den i rabatten och den var så fin så det kanske blir där den får vara även nästa sommar.Fröerna fick jag på en trädgårdsresa till Lycksele så det är även minnen förknippade med dessa fröer.
Rosenkrage även den  ett smycke i trädgården när den blommar och det gör den ett bra tag den köpte jag fröer av och satte för ett flertal år sedan och har haft glädje av den sedan dess.
Naturligtvis Tagetes sedan jag började gilla dem så har de fått vara med varje sommar.
Tomater ska förstås även sättas och dem sätter jag frön av tidigare. Jag provade  förra våren att enbart skära en skiva av en tomat och lägga i en kruka med jord täckte skivan och höll det fruktigt och även det går bra att göra så det blev fina tomater och roligt även att se att man kan göra det.Gurka vill man ju även ha inget smakar som det man satt själv och sedan blir det även Ssallad Ärtskidor,Morötter och annat gott.

Det här var dagens tema i Blommig Fredag som jag tolkat på detta vis men gå gärna in på den här sidan http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/ där finns fler fina tolkningar i dagens ämne.

Önskar alla en riktigt fin Trettondag.











12 kommentarer:

  1. Helt underbara bilder! Ja, det är något visst med att sätta fröer och ta hand om all rikedom.
    Kram och ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  2. Härligt att ha något att se fram emot :) Malvan var mycket vacker.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Förra årets sådd av rosenskära blev bladlusmat. Vet inte om jag chansar igen.
    Visst är det så att såväl växter som frön förknippas med trädgårdsvänner.
    Välkomna sår sig lite varstans, har gett upp, bara vissa tar jag bort, de som kommer helt tokigt till.
    God fortsättning på helgen!
    Anette

    SvaraRadera
  4. Fina bilder med förhoppning om en ny säsong. Rosenskära måste man ha - varje sommar.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder som väcker ha-begär. Nu är det bara att frossa i alla frökataloger. Ha en fin dag. Carita

    SvaraRadera
  6. Malvan är en favorit, har en annan sort, som frösår sig och kommer upp lite här och där. Det får den gärna göra.
    Ha en fin helg/Marika

    SvaraRadera
  7. Jo det är klart man sätter frön. Även om det inte alltid blir så bra resultat. Men man hoppas ju. Även jag samlar frön. / Britt

    SvaraRadera
  8. Vackra blommor som du tänker så.Kommer bli fint i dina rabatter i sommar.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  9. Alltså, den där pionvallmon! I luv!
    Jag håller med om att man ibland vill välja var finingarna ska blomstra.

    Trevlig helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  10. Så många vi är som älskar Cosmos! Men din pionvallmo var en ny skönhet,den gillar jag också.

    SvaraRadera
  11. Min Cosmos-favoritt også. Pionvalmuen er fantastisk! Fikk ikke samlet frø fra hagen i år, så får håpe noen har selvsådd seg :)
    God helg!

    SvaraRadera
  12. Visst vill man ha både det ena och det andra. Extra kul med egeninsamlade fröer.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera