torsdag 12 januari 2017


Min favorit
En av dessa mina favoriter är Pioner och jag har den här som doftar förföriskt man skulle bara önska att de blommade hela sommaren ,men kanske är det just därför att de inte gör det som  man njuter i fulla drag när de slår ut.
Daggrosen tycker jag mycket om då den har så vackra blad vilket gör att de är fina hela sommaren och inte gör det någonting att de kommer med  söta blommor.På hösten så blir det även vackra nypon en fullvärdig rosenbuske med många fördelar. 
Liljor av många slag gillar jag även och dessa som jag en gång fick av min ena svägerska tycker jag riktigt mycket om  när de blommar med sina rubinröda  blommor.
Den här otroligt söta Rosen som blommar fint varje sommar och som egentligen inte ska gå i vår zon som är 5 ,men den har minsann visat att man  inte ska bry sig om dessa zoner utan helt enkelt prova och se.Rosen heter The faire den har jag planterat bakom en häck och det är nog just därför som den har det gynnsamt sedan har vi vår trädgård liggandes lite grann ner i en sänka vilket är gynnsamt för många av våra växter.
Många gånger så är det inte blomningen som gör att man gillar vissa växter något som den här Lungörten bevisar, för den har jag enbart för dess vackra blad och den gillas så mycket så jag planterar den just därför på många olika ställen.
Jag avslutar med min favorit nummer ett på försommaren när Sädesärlan anländer så blir man rejält lycklig varje gång och inte gör det någonting heller när det händer att den flyttar in i den fågelholk med blommor på som jag fick i ett julklappsspel för några år sedan.
I Blommig Fredag den här gången handlar det om Min favorit som jag tolkat på mitt vis och som Ni ser så har jag ett antal och har även ännu flera men det här får räcka.
Gå gärna in på den här sidan  http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/  där finner Ni flera fina tolkningar på dagens tema.

Önskar alla en riktigt fin Fredag





8 kommentarer:

  1. Vackra favoriter, pionen är underbar, ser ut som gräddbakelse. Det är svårt att välja en favorit av alla man har. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  2. Ja, inte är det lätt att välja - men dina val är faktiskt väldigt vackra. förresten så tror jag inte att någon som är med har gjort några felaktiga val. Det är ju upp till var och en att välja just sin favorit!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Fina favoriter, både ros och pion. Något att längta efter.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  4. Så många vackra favoriter du har. Och det var en läcker färg på liljorna!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Pionerna är ju svåra att motstå men liljor har jag nästan gett upp pga liljebaggen.
    //Helene

    SvaraRadera
  6. Glädje dag när sädesärlorna återkommer.
    Daggrosens färger är fina. Hade en i min förra trädgård.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  7. Riktig søte favoritter! Ja, peonene kommer og går, men heldigvis dukker stadig nye favoritter opp :)
    God helg!

    SvaraRadera
  8. Fina val du gjort. Inte sjutton räcker det med en enda favorit för trädgården. Sädesärlan är det riktiga vårtecknet.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera