måndag 16 januari 2017




Juli - December 2016
 
Jag fortsätter min årskrönika och berättar att  i Juli så hade vi ganska bra väder om man tittar tillbaka så hade vi första veckan som mest 20 grader som är en helt accepterad temperatur för min del.  I slutet på månaden var det däremot upp till 30  grader varmt och då fick vi lite grann regn annars var det en torr månad tur att vi har sommarvattnet från en sjö som vi vattnar med.I trädgården så växer det  och det är så fint i alla rabatter.
En av dessa fina dagar närmare bestämt den 11 Juli så åker vi på utflykt till Storforsen i Piteå kommun tillsammans med våra grannar André och Lena .När vi kommer fram  börjar vi med att inta en god lunch på hotellet vid foten av forsen och sedan beger vi oss ut på en härlig promenad längs med forsen i en otroligt fin miljö.Ett riktigt fint sommarminne.Den 18 får vi även ett efterlängtat  besök från Oscarshamn av Rolf och Karin  de stannar hos oss till nästa dag hon får även med sig plantor när hon reser hemåt.
Augusti månad så fortsätter det att blomma för fullt och jag är så glad över att den blå Bolltisteln åter blommar här hos mig.Den har varit borta en period men jag har ju hittat plantor då den har fröat av sig och tagit reda på dem och det är ju så roligt när man får det att blomma på nytt igen för den är ju så fin.
Vi har en jättefin sommarmånad upplever att det är nu sommaren kommer ganska så typiskt nu när alla som arbetar ska tillbaka till sina jobb.
September kommer med sina vackra och varma färger men även en vemodig månad då man känner att sommaren börjar ta farväl och det vill man inte ännu  men det kan även vara en riktigt fin månad precis som det var förra hösten.
En söndag i Oktober så var det så här vackert ute och vi gjorde en långpromenad när vi besökte en sjö ena dagen och den andra besteg vi ett berg i närheten man måste ju passa på när vädret är så vackert.
I November kommer snön och det var även lite kallt den här dagen när jag valde att promenera från vårt torp men det var en riktigt fin dag då solen sken men när vi är inne i November så visar den sig bara en kort stund och så då måste man passa på att vara ute.
I December så blommar Amaryllisen som jag har inhandlat och nog är det roligt med dessa fina julblommor.Vi behöver få lite vackert att titta på när det är den mörkaste perioden på året.
Den 21 December så är det den mörkaste dagen och sedan vänder det och vi går mot ljusare tider igen.
Det var allt från mig den här gången ha det så bra alla som tittar in på min sida.

 
 


 

1 kommentar:

  1. Hej Margareta!
    Fin återblick, gillar speciellt de fina vinterbilderna, det är så vintern skall vara, solig och gnistrande snö.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera