fredag 16 december 2016





Nolltolerans
Nu har vi åter Fredag och Blommig Fredag som har temat nolltolerans först tyckte jag att temat var verkligen en svår nöt att knäcka men efter lite eftertanke så blev det ändå ett litet inlägg i temat.
Min mamma hade Tagetes som sin favorit blomma men det var inte någon blomma som då hade fallit mig i smaken, hos mig hade den "nolltolerans" men man är ju inte sämre än man kan ändra sig.  För ett flertal år sedan så satte jag ändå några fröer av orange Tagetes och tyckte att det var riktigt vackra även om jag inte kan gilla dess doft men jag hade den ett flertal år planterad i olika krukor.Man kan säga att därmed är nolltoleransen bruten
För några somrar sedan så blev jag förtjust i den här gula varianten  som är en otroligt vacker Tagetes och lyser av sig mot den röda väggen eller egentligen vart den än sitter.Inte börjar man gilla den sämre heller när man upptäcker vilka skönheter som den drar till sig .
Kirskål är det ju ingen som vill ha i sin trädgård och därför har man ju nolltolerans mot just det ogräset, men då finns det arter av den sorten som inte ligger under den regeln. Inte när det gäller den brokbladiga sorten för den har jag fallit för ordentligt och har den planterad vid vår uteplats och där är den otroligt fin men även på andra ställen.
Jag har infört nolltolerans mot Tulpaner för det är ingen idé att jag inköper dessa underbara blommor till vår trädgård för de verkar inte trivas, oavsett vart jag planterar dem det är mycket bättre då att satsa på någonting helt annat som vill leva här hos oss.Det är verkligen synd för de är ju så underbart fina vårblommor förra våren så kom endast en upp av alla som jag planterat och det är ganska många försök som jag har ändå gjort.
Det var mina tolkningar i dagens ämne men gå gärna in på den här sidan http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/
där finns fler fina tolkningar i dagens tema.

Jag får därmed önska alla en riktigt fin Fredag och fjärde advent






7 kommentarer:

  1. Tulpaner är inte lätt att odla här hos mig heller.Men dom trivs och det gör även Rådjuren när det är dags för vårens första tulpaner.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Tagetes är en blomma som jag inte har lärt mig att tycka om, men nu finns det andra färger än orange, så kanske.
    Om du provar att ha tulpanlökar i kruka, kanske det går bättre.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Tulpaner har jag börjat plantera för nu har rådjuren inte tillgång till vår innergård. Tagetes har jag inte haft på länge, ingen favorit än men man vet aldrig, plötsligt faller jag för någon fin som jag ser. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  4. Rart hvordan planter man slett ikke likte likevel sniker seg inn i hagen, og hjertet etter hvert.
    God helg!

    SvaraRadera
  5. Nu blev jag påmind om fototema som jag totalt glömt bort. Det är rätt roligt att klura ut hur man ska tolka de olika förslagen. Och det gjorde du bra. Skön helg! / Britt

    SvaraRadera
  6. Vi verkar vara en del som ratat tagetes men släppt vår Nolltolerans :D
    Jag har Kirskål i min häck som är svår att ta bort så jag är skeptisk till den sort du har! Men vacker är den så jag kanske borde?

    Ha nu en skön 4:de advent!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Dette kjenner jeg godt igjen:) Nå har jeg både Tagetes og knallfarger i hagen. Det er så godt at smaken kan endre seg. I hagen er alt lov:)
    Riktig god jul.
    Hilsen Jannicke

    SvaraRadera