fredag 9 december 2016






Något nytt
Är dagens tema i Blommig Fredag och jag har som vanligt tagit mig an uppgiften att visa Er en del nytt i trädgården.
Jag börjar med min otroligt söta Ros som egentligen inte alls är ny  men i somras fick jag veta lite bakgrund om den här Rosen som verkligen gjorde mig glad, man kan därför säga att det blev en glad nyhet och någonting helt nytt i mina öron.
Den här Rosen har en gång haft sin moderplanta i en handelsträdgård som förr i tiden fanns här i vår by Drängsmark, de som ägde den hette Hedkvist så då förstår Ni att den här växten kommer att vårdas extra noga. Vi har den just nu planterad vid vårt torp men med tanke på dess bakgrund så kanske jag ska överväga om den inte ska få en plats i trädgården här hemma ändå.
Rosen har lite veka grenar och blomman vill därför gärna böja sig neråt så den måste stöttas och den doftar verkligen underbart. Jag hittade den för ett antal år sedan på en trädgårdsdag och glad i Rosor som jag är så fick den följa med hem.
Kungsliljan som den här heter inköptes sommaren 2015 och i somras så blommade den med väldigt vackra blommor även den vill jag ska komma tillbaka och bli ännu mera praktfull.
Purpurklätt vars plantor jag fick av min granne förra sommaren och som i somras blommade för fullt. Dem är jag så glad över att ha i rabatten och de verkar ha hittat sin plats för det har kommit flera rosetter med blad under sommaren så jag hoppas att den ska bli lika vacker till sommaren.
Röd Rölleka är även den ny för den köpte jag i somras och då blommade den så här fint nu får vi se om den överlever.Jag har ju  haft den tidigare i en annan rabatt där den inte trivdes och just därför försvann.

En annan nyhet är den här röda vackra Nejlikan som jag inköpte i somras den står i samma rabatt som de övriga röda blommorna även den vill jag gärna ska återkomma som en kär gammal vän.
Det här var mina nyheter i Blommig fredag men gå gärna in på den här sidan http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/ där får Ni ta del av flera tolkningar på dagens tema.
Jag får önska alla en riktigt fin tredje Adventshelg.





 


10 kommentarer:

  1. Det är alltid roligt med lite nya växter i rabatterna, fina allihop. Ha en bra helg. Carita

    SvaraRadera
  2. En riktigt vacker ros, jag har inte heller fått Röllekan att överleva.Gjorde ett nytt försök i år, så vi får se om den överlever.
    Ha en fin tredje Advent /Maria

    SvaraRadera
  3. Kul med rosen och dess bakgrunds historia!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Härlig ros och många vackra nyheter! Trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder på riktigt fina växter.
    Kul med att ha en historia till en så fin ros.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  6. En vakker og spennende rose...
    Kongeliljer er så flotte!
    God helg!

    SvaraRadera
  7. Så nydelig en rose og fint å få historien om den. Mye flott nytt hos deg. Purpurklâtten er utrolig vakker. Jeg har den både i rosa og hvitt og de blostrer så rikt.
    God helg.
    Jannicke

    SvaraRadera
  8. Roligt med växter som man fått eller har en historia om. Purpurklätten är en härlig uppstickare.
    Skön adventssöndag!
    Birgittaå

    SvaraRadera
  9. Jag är verkligen ett stort Fan av purpurklätt. I år fick vi lite för lite blomning så jag var tvungen att köpa några blommande som ska få fröa av sig. Du vet... vartannatårblommor!
    Vilken otroligt söt ros! Kul att veta en historia bakom. De blir såklart än, mer kära :D

    Kram och må gott!

    //Veronica

    SvaraRadera
  10. Visst ger det rosen ett extra mervärde att få veta ursprung och historia. Har en ros med liknande berättelse som också väntar på en bra plats.
    Röllekan gillar jag för dess form. Hoppas du får den att stanna nu.
    Anette

    SvaraRadera