tisdag 13 december 2016




 Lite julpynt och ett brödbak 
För ett antal år sedan så brukade jag ofta sy någonting före jul för jag tycker ju så mycket om att hålla på med ett handarbete. Då sydde jag den här söta tavlan som jag nu alltid sätter upp på väggen till Jul och jag minns hur roligt det var att göra den.
Den här tomten fick jag för snart 40 år sedan till julklapp av mina svärföräldrar och jag minns hur glad jag blev över att få den.Den har sin speciella plats uppe i vår öppna spis där passar den så bra.
Nu har den äntligen slagit ut den här vackra Amaryllisen och den har så vackra klockor precis som den ska ha.Jag har en till men vit som jag hoppas ska komma men än så har den inte börjat röra på sig och det var ett tag sedan jag planterade den så vi får väl se tiden an.
Jag har även en vit Hyacint som jag trodde skulle veckla ut sin blomma men den drog sig tillbaka utan att ha gjort sin plikt så jag får väl köpa en ny för man vill ju gärna ha lite juldoft och jag brukar ha de som är vita för den doften klarar jag.
I dag har jag bakat ett bröd som heter Kickis kryddade knäckebröd  det var lätt att baka och det blev mer än 48 kakor vi avsmakade dem till lunch och de var mycket goda.Här kommer receptet om Ni skulle vilja baka dem innan julen eller kanske efter.

1 Paket Jäst,4 Dl Vatten,1 Dl Rapsolja,1 Tesked salt,3 Teskedar Fänkål,3 teskedar Anis,
6 Dl grovt Rågmjöl,6 Dl Vetemjöl och använd lite vetekli till utbakning men jag tog grovt Rågmjöl och det gick även bra.

Sätt ugnen på 250 grader.
Rör ut jästen i fingervarmt vatten tillsätt olja ,salt och kryddor och mjöl.
Arbeta i hop blandningen till en deg,den behöver inte jäsa.
Ta upp degen på mjölat bord och dela degen i två delar som sedan rullas till två längder och dela varje längd till 12 bitar.
Forma bitarna till en rund bulle som gärna kavlas ut med kruskavel till mycket tunna kakor,ca 15 cm  i diameter.
Lägg dem allteftersom på plåtar med bakplåtspapper och grädda dem i mitten av ugnen i ca 5 minuter.Låt kallna på galler utan bakduk.Satsen kan lätt delas till  hälften.

I dag har vi Lucia och jag och maken steg upp tidigt på morgonen för att titta på lucia på Tv det har blivit en liten tradition vi tänder även ett ljus och en brasa i spisen och myser
Här har vi 8 minusgrader och det har börjat snöa så smått och det får det gärna göra för min del för jag vill gärna ha en vit jul.Nu har vi ju även ganska så mörkt i dag var inte himlen klar så då får man rappa på om man  ska hinna ut efter lunch på promenaden men det kan vara ganska så mysigt också när det börjar skymma.

Önskar alla en riktigt fin eftermiddag











1 kommentar:

  1. Trevligt med handarbete och ditt broderi med domherrarna är fin. Har inte sett dem på många år, senast hos dottern som brukar få några på besök varje år. Vacker Amaryllis.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera