onsdag 24 april 2024

 Aprilvinter och lite diverse växter

Fortfarande så har vi mycket snö kvar och vi har även fått mera men den är av den blötare sorten så den kommer att tära på den som ligger kvar sedan förut.Ett plus är att till veckan så får vi varmare temperaturer så då kan man nog säga att våren ändå  kommer till oss till slut.

Nu till annat som är lite härligare att berätta om.

När vi var till stan och handlade lite till vår trädgård och var även in en sväng till Blomsterlandet så hade jag turen att hitta den här pelargonen som jag har "suktat efter" i några år men aldrig fått tag på. 

 Helt plötsligt så stod det flera exemplar där för ca 100 kronor.Den heter Frank Headly och gissa om jag var nöjd när vi åkte tillbaka hem igen.

Här har jag gurka på gång som jag så småningom ska få flytta till vårt växthus den sitter i kompostjord jag ska så småningom också sätta ner den i en annan kruka.

Det är ju det här som jag ser framför mig när jag driver upp årets gurka.Förra sommaren så blev det ingen gurka men det ska jag försöka ta igen den här sommaren.

Det ska bli underbart att få flytta in växter här härligt att det blir inom kort dessutom.
 


 

Här i fönstret så har jag på gång en del växter Tagetes bland annat men jag har även en del på övre plan i huset som ska ut till vårt växthus så småningom där de får det lite varmare.

Det är den här som jag gärna driver upp på nytt  har ju tagit reda på mina egna fröer så det brukar alltid fungera.


Det var lite grann om hur jag har det här uppe i norr det börjar sakta men säkert luta åt att även vi ska få vår och det kommer att ske i en rasande fart precis som det brukar vara nu när värmen äntligen verkar vara på gång.
Önskar alla ett fint veckoslut.




4 kommentarer:

  1. Så vakker pelargonia du fikk kjøpt. Jeg forstår godt at du liker den, for det gjør jeg også. Jeg liker så godt de som har variegerte blader. Huff så mye snø du fortsatt har. Her er den borte nå. Håper at du snart får varmere vær. Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,den är helt underbar med sina vita och gröna blad.Snön den verkar stanna länge i år man blir ordentligt less på den men nu ska den få sig en omgång till veckan då det blir varmare./Margareta

      Radera
  2. Hej Margareta!
    Visst är det härligt att se sina sådder växa fram. Gurkan är snabbt uppe och växer fint. Tänkte försöka ha en planta inne i köksfönstret. Längtar tills jag får ut alla andra växter till växthuset, det börjar bli lite trångt här inne. Vad skoj att du hittade pelargonen, den är riktigt fin.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. Hej,Ja nu kliar det i fingrarna och att det närmar sig med stormsteg till man får börja sätta ut någon kruka i växthuset i alla fall där har jag ju fiberduk som man kan lägga på dem.Hälsningar Margareta

    SvaraRadera