fredag 6 oktober 2023

Oktober

Vi säger välkommen till  Oktober  det är en månad då det börjar visa sig att den här månaden kan komma med minusgrader och kanske att det kan visa sig en och annan snöflinga.

Nu i Oktober har jag  jag pyntat i vanlig ordning i den här urgamla margarinlådan som jag har fått av min väninna Ingrid.Jag tycker att den passar så fint här på bänken som står på vår brotrappa.


 

Min pelargon och även ett vackert palettblad får dela utrymmet i vårt köksfönster och de är så dekorativa var och en på sitt sätt.

Här vid vårt sommarhus så har björkarna och andra växter börjat tappa sina gula blad så här blir det att räfsa inom en snar framtid.Humlen vid vår trappa på huset har maken klippt ner och nu får den till våren klättra upp igen.


Vår Smällspirea som växer i närheten av vårt garage den är nu så vacker med sin varma höstfärg.


 

Vad trevligt när det blommar ända in i Oktober som här så kommer Stjärnflockan med ett flor till det gillar man ju.

Ringblommorna de fortsätter med sitt flor ännu ett tag framåt det gör mig ju så glad.

William buffin har inte heller gett upp ännu utan blommar ett tag till vidare som om inget har hänt den bryr sig inte särskilt mycket om att vi är inne i en ordentlig höstmånad.

Nu har vi minusgrader på natten och det blir så vackert på en del växter när rimfrosten lägger sig på dem.

Just nu så hittar dessa fåglar en hel del godsaker ute i vår natur bland annat rönnbär. Så småningom blir det till att mata de fåglar som stannar kvar över vintern och det är alltid lika trevligt när de gillar den maten som man kan ge dem.

Jag avslutar med att länka över  en sista gång till TrädgårdsFägring


 

Det var lite om hur det är på mina breddgrader här uppe i norr,jag avslutar med att önska Er allt gott.

 

 





 




3 kommentarer:

  1. Vi har inte fått nån frost ännu, men igår bad jag Rolle gå ut och stänga dörren till växthuset för det varnades om att det skulle bli +3 grader under natten...Och räfsat löv har Rolle också börjat med. Den manschuriska valnöten fäller tidigt sina jätteblad!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  2. Det ser så fint ut i hagen din fortsatt. Nattefrost har vi ikke hatt enda, men den kan komme nå i helgen. Din høstphlox er så fin med varigerte blader. Jeg har begynt å fore fuglene her, for nå er det ikke så mange insekter igjen som de kan spise. Flott bilde fra sommerhuset med alt løvet.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Vi hade frost i natt så jag tror mina dahlior är slut för i år. Har inte varit ute då det var ett riktigt busväder. Vi har äntligen fått besök av fåglar igen, så jag skall nog börja mata dem. Fint med både flox och stjärnflocka som blommar. Din ros har en vacker färg.
    Hoppas på sol imorgon så jag kan ta upp mina dahlior.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera