torsdag 28 september 2023

 Lite höstpyssel

Då har vi passerat höstdagjämningen och jag har varit och köpt mig höstljung här på väggen vill jag gärna ha en vit ljung och jag har pyntat med mossa och vita snöbär.

Nu får man vänta ett halvår innan vi har kommit till vårdagjämningen då har vi någonting att se fram emot även om den nu är en bit bort.

Ute i trädgården vid vårt sommarhus där växer en så vacker rosen spirea och den börjar nu få så vackra färger.Det är många plus med hösten också inte bara vemod utan det är verkligen en årstid som kommer med så mycket vackra färger ute i vår natur.


 

Jag försöker även inne i vårt hus att pynta med det som finns att hämta in utifrån och brukar göra olika dekorationer.Det här ljuset som ser ut som en stubbe har jag en gång köpt på Nolia och det passar så bra att använda just den här årstiden.



Här ute vid vår entré har jag ännu så länge låtit mina gula penningblad fått stå kvar som är en vacker dekoration.

Den här fina ljuslyktan med fjärilar som dansar runt av värmen fick vi av våra grannar som var hit på middag för ett par år sedan.Här har jag dekorerat med lite höstpynt.


 

Rodgresia den är alltid lika fin bara för att den har så fin färg så är det ju med vackra blad och växter som har färg i bladen.

Den här höstrudbeckian är en riktig färgklick jag har flyttat en bit av den till en annan röd vägg tror att den kommer att göra sig riktigt bra även där.Jag vann den på ett lotteri med trädgårdssällskapet.

Nu börjar den här tiden när man tänder ett och annat ljus bara för att det är så mysigt.
 

Höstens färger är verkligen så vackra för ögat.

Det var lite grann om hur det är här hos mig just nu och jag länkar över mitt inlägg till  TrädgårdsFägring 

Jag avslutar med att önska alla ett fint veckoslut.
 


 






4 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Ja nu börjar det bli mörka kvällar, då är det mysigt med ljus inomhus. Du har vackra blommor fortfarande, är det en flox vid entrén Den lyser upp så fint. Idag har vi dis och dimma.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika!Ja det är en vit höstflox som lyser upp vid entren.Tack detsamma/Margareta

      Radera
  2. Du har så mye fin pynt. Lys har jeg også begynt å tenne både inne og ute. Jeg bruker lys med batterier, og de tenner seg selv hver eneste dag :-)
    Når høsten kommer er det behov for mer lys både inne og ute. Din hvite phlox ser veldig fin ut.
    Det er også så flotte høstfarger hos deg nå. Her er alt fortsatt grønt ute, men fargene kommer nok snart.
    God helg!

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Nu börjar den där tiden när man tycker extra mycket om att tända ljus och "boa-in-sig". Tycker den är mysig men när man tänker på att det dröjer länge till våren så blir man lite dyster förstås... Du har ju fortfarande fin blomning utomhus och den vita floxen vid entrén lyser upp fint också. Bilden på spirean och den sista bilden med alla höstfärger visar vad som kommer hit inom kort. Vackert med höstfärger.

    Ha det gott! Ulrika

    SvaraRadera