torsdag 14 september 2023

Höstkänsla


 

Det börjar verkligen kännas mer och mer höst särskilt när vi nu på morgonen bara hade några plusgrader.

Den här Apeln får så fina frukter så här på hösten och jag brukar ta in och använda dem i en del dekorationer .

Här vid vårt sommarhus så blommar den fina höstastern jättefint, till sommaren ska jag ta hem en planta och plantera den i någon rabatt för den är så jättefin.

Jag tog hem några kvistar från den och satte i en vas tillsammans med den dahlia som jag har klippt ner som även står på vår altan vid vårt sommarhus.Jag ska ta hem dess knölar och förvara dem här hemma i en papperspåse.

Den här buketten är nog inte den sista för det blommar en hel del ute i trädgården ännu även om det börjar närma sig minusgrader på nätterna.

 
Hasselörten och gula penningblad är en så fin kombination och håller hela sommaren måttet  sådant gillar man ju.

Det blommar även inomhus mina st paula har inte blommat i sommar men nu möter mig den här vackra skapelsen på fönsterbrädan med sin vackra färg.

I sommar så har jag haft vita blommor i mina krukor ute och det kommer jag nog att ha nästa sommar också för de har blommat fint och fortsätter att göra det ännu ett tag.

Här är det vit petunia som jag har blandat med vita marguriter men även den vita ogräsblomman som jag älskar och som kommer överallt i mina rabatter.

Den vita Marguriten har vissnat ner men ogräsblomman den ger inte upp så lätt.

Jag kallar den för mattram men den heter säkert någonting annat men den är en stor favorit och kommer troget varje år och är helt gratis.


 

Ännu så kan man sitta i solstolen och ha för händerna en stickning det är verkligen så rogivande det har blivit många timmar här under sommaren eller uppe vid vårt hus där det har varit skönt att sitta i skuggan varma dagar.

Vi brukar lyssna på p1 på radion och gärna höra på sommarprogrammet när de sänds i radion.



Den här utsikten har vi från vår altan vid sommarhuset och björkarna och annat som växer där börjar anta mer gula toner och de rasar även till backen.

En skir Knäa växer där och har blivit rejält stor den passar så bra in där den står och växer.

Det här var lite grann om hur jag har det här uppe i norr just nu och jag länkar som vanligt över till

TrädgårdsFägring.

Jag avslutar med att önska Er alla ett fint veckoslut och ha det så gott.









2 kommentarer:

  1. Ja, nå har det blitt høst her også, og det var kun 4 grader i natt her. Hvite blomster er så fint i hagen, og de fremhever de andre plantene rundt seg. Flott St. Paulia!
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Det ser så fint ut hos dig, soligt och fint och mycket som blommar. Vi har äntligen uppehåll och har sluppit regnet. Din vita petunia ser så fräsch och fin ut.
    Ha ett fint veckoslut /Marika

    SvaraRadera