onsdag 20 september 2023

 En bit in i September

Så här i September då trädgården börjar gå in i sin viloperiod då är det fint att det finns en del växter som inte behöver blomma för att visa vacker färg dit hör ju vinröd Kärleksört.

Jag klipper gärna in några kvistar och sätter i vas och som det är med denna växt så bildar den ju snabbt rötter och kan bli flera om man har tur.

Jag har ju även den vanliga Kärleksörten och även den håller på att slå ut i blom även den gillar jag men den blommar lite väl sent för nu har vi ju minusgrader på nätterna och då kan den ju frysa ner visserligen så har den fortfarande klarat sig.

Höstblommorna fortsätter vidare att blomma så här ser det ut just nu i den här rabatten.

Sommarens sista ros blommar här vidare och nog är det fint med så fina blommor särskilt den här tiden på året.

 

Vi tog oss en tur ut till skogen nära vårt sommarhus där vi hade i tanken att plocka oss lite lingon.

 

 
Där fanns det några bär kvar till oss även om jag tror att någon annan hade varit före oss men vi skulle inte ha så mycket så vi fick vårt behov stillat kan man säga.
Det är ju så härligt när man hittar tuvor fulla med bär vackra är de dessutom.

Jag har nu plockat in alla växter som inte klarar av kyliga nätter dit hör ju den Australienska Violen som verkligen har trivts ute i sommar nu får den stå inne och vi får njuta av den på nära håll.

Dessa så kallade ogräsblommor de har ännu en gång slagit ut och av dem får man nästan lite vårkänslor.


Jag fick ett telefonsamtal från min yngsta bror och han erbjöd mig kantareller och naturligtvis så blev jag så glad över dem och tackade ja förstås.Nu är de förvällda och ligger i frysen jag ska naturligtvis använda dem till att göra en kantarellstuvning och kanske lägga på en varm smörgås eller bjuda dem till älgbiffar.

När vi gick hem från bärskogen tog jag den här bilden och det blir mer och mer höst det kan man tydligt se.

Ännu har vi bara minusgrader någon enstaka natt och det har inte kommit någon snö ännu något som jag är tacksam över.

Maken har i varje fall bokat tid för att få vinterdäck på vår bil och bara det gör ju att man är nu inne i en tid när man måste förbereda sig på att det kan vara halkigt på vägarna någon morgon framöver och då är det tryggare med dubbat på hjulen.

Det var lite grann om hur jag har det här uppe i norr där jag bor och jag länkar över till TrädgårdsFägring.

Jag avslutar med att önska alla en fortsatt fin vecka










2 kommentarer:

  1. Du har stadig masse fint i hagen din til tross for at du har hatt frostnetter. Det er bare å nyte det som er av blomster nå innen det blir mer frost. Din vinrøde sedum er veldig flott i fargen.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Det är så fint med kärleksört, fick en hel knippe av grannen förra året, men det var nog för sent att plantera dem. De hann inte få rötter. Härligt med både lingon och svamp. Tänker att det låter tidigt med vinterdäck, men i Kiruna har det kommit snö. Så småningom är vi där igen.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera