torsdag 26 oktober 2023

 Den här tiden på året

Då är det lika trevligt när dessa vackra Kaktusar visar sig ha knoppar och som sedan slår ut i blom för nu finns det inte särskilt mycket vackert att vila ögonen på.

Den här fick vi i gåva när vi hade middagsbjudning för säkert tio år sedan av våra vänner den blommar troget varje höst.

Nu har maken tillsammans med min bror huggit ner en Sälg som såg ut att behöva plockas ner så att inte vintern skulle komma och lägga tung snö på den och plocka ner den vid vårt sommarhus.

Nu är det avverkat och det blev mycket bra och vi behöver inte oroa oss för tung snö som kanske gör att trädet lägger sig på någon byggnad.

Det är bra att butikerna säljer Ljung av olika slag som man kan köpa och plantera ute för annars skulle det bli ganska så skralt med fägring utanför husknuten sedan när alla löv har fallit till marken.

Möjligtvis skulle det finnas förstås en och annan bärbuske och det är ju för tur både för fägring och för mat till våra bevingade vänner.
 


 

Den här tiden på året så brukar vi även sätta ut denna stallykta med ljus i en lykta som säkert är hundra år gammal men den är så fin fortfarande och fyller sin funktion.

Jag har roat mig med att torka Hortensia blommor och det gick ju bra vet inte hur länge jag tänker ha kvar dem men ett tag går väl an tills dess att jag hittar på att sätta ner enris i någon bytta kan jag tänka mig.
 

Vi har mulet väder och det är några minusgrader det är ett ganska så härligt väder det är skönt att gå ut på en promenad under dagen.



 Jag har under sommaren stickat på den här sommarjumpern som jag blev nöjd med just nu så stickar jag på en slipover som jag tror kommer att bli bra när den är klar.Jag har flera projekt på gång känner att jag mår ganska bra när jag får sitta ner en stund med en stickning eller virkning.  

Jag brukar logga in mig på en och annan stick podd på min läsplatta  där får jag mycket inspiration.      

I dag har jag varit till vårt stickkafé och träffat mina vänner där och det är alltid lika trevligt.

Då vet Ni lite grann om hur jag har det.

Jag avslutar med att önska alla ett trevligt veckoslut.


 


 







 

 


2 kommentarer:

  1. Så fin kaktus du har som blomstrer så flott. Jeg har hatt sånne mange ganger jeg også, men nå har jeg ingen. Det er så koselig med lyng ja, og de gir farge hele vinteren. Det er så koselig med lykter med lys i nå når det har blitt så mørkt om kvelden.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Din kaktus blommar otroligt fint, den trivs nog bra. Så fint med ljung och lyktan, vackert med lite pynt både ute och inne då trädgården inte bjuder på några blommor. Din jumper är riktigt fin. Här har stickorna också kommit fram, det är skoj med något handarbete då trädgården har gått i ide.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera