torsdag 6 juli 2023

Lite bilder från trädgården

Vi har fått lite regn och även med inblandning av åska den var tack och lov måttlig och det regnade lugnt så den förstörde inte  har det varit hagel hade det blivit värre.

Trädgården gillade att regnet kom och nu har det börjat blomma lite här och var det här fackelblomstret har just slagit ut och är fin med sin färg.


 

Här under vår pil blommar denna gula zedumväxt som jag inte vet vad den heter tyvärr men den gör sig så bra och är så fin speciellt när den blommar.Jag har i vanlig ordning hittat den på en trädgårdsdag med föreningen.

Den här Fjällbruden har jag även hittat där det stod inget namn på den men sedan fick jag läsa om den i en trädgårdstidning och där fick jag namnet.Den är jättefin och så tacksam verkligen ett litet smycke i rabatten.

En del av mina rosor har även de slagit ut och Louise bugnet blommar här fint.


På vår brotrappa så blommar det så här fint med vita Petunior och Marguriter.

Vid vår entrè så blommar Snöflingan den har jag fått av min granne för många år sedan och den pryder sin plats.

 

Här utanför vårt cykelskjul så har jag en kruka som är fylld av en del blommor som gör sig fint jag blandar gärna perenner med  en del sommarblommor.

Gula  Penningblad gör sig så fint som kantväxt som hänger ner .

 

Bergnejlikan nedanför vårt köksfönster har slagit ut med sin fina kulör den blommar fint varje sommar.

På baksidan av vårt hus har jag gjort en installation i blått på väggen en korg med gula penningblad och vad blomman i den blå krukan heter  i vanlig ordning så har jag hittat den på en trädgårdsdag och det är inte alltid att de blommor man hittar där har namnlapp på sig.

Den passar väldigt bra där den är planterad då den har ett växtsätt som är hängande

Vår Örträskros blommar för fullt just nu den ska vi såga ner så den får komma från början när den har blommat klart är tanken men medan den blommar så njuter vi av dess vackra fägring.


 

En och annan fjäril flyger omkring och har här landat på en gul Fetknopp som jag förevigade.

Det här var lite grann om hur det är här hos mig just nu och jag länkar i vanlig ordning över till TrädgårdsFägring.

Jag avslutar med att önska all ett fint veckoslut.











3 kommentarer:

  1. Så frodigt och grönt och vackert ni har, här är det bara brunt och torrt...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  2. Så bra at du også har fått regn til hagen din. Det har kommet mye regn her i det siste, og det er jeg så glad for. Så fine roser du har, og blått er en vakker farge som passer til alt.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Vi har också fått en hel del regn, det känns bra för det var väldigt torrt. Nu ser det ut som att trädgården börjar grönska igen. Du har många fina växter och alltid speciellt om man fått dem i gåva. Min Louise Bugnét blommade med några få blommor i år, men de andra rosorna hade desto fler.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera