onsdag 19 juli 2023

 Många saker att njuta av i trädgården

Nu har vi kommit in i en vecka som bjuder oss på regn och svalare väder men det är välkommet för vad vi behöver just nu så är det regn.

Dessa så vackra liljor har nu åter slagit ut i blom och nog är det ganska så rent och vackert med vita blommor de är placerade vid vår entré.

Nog är det ganska så vackert även med röda blommor här har den fina studentnejlikan slagit ut i blom och den röda färgen lyser upp där den står och den har jag därför placerat på olika ställen.


 

Man måste ju även plocka in en och annan bukett här har William buffin fått komma in och sättas i vas.Det blir en och annan bukett under sommaren och det är ju så trevligt när man nu kan göra det man känner sig rik på skönhet.


På baksidan av huset har nu dessa gula kungsljus slagit ut för några år sedan så stod här vita franska kungsljus men det är ganska så fint med gult mot den röda väggen.

Nog är den allt bra vacker den rosa Malvan som nu blommar för fullt och de förökar sig så man kan med fördel sätta den på andra ställen där man vill ha den också.

Den vanliga stjärnflockan tycker jag är så fin och den sprider med fördel sina fröer och de kommer lite varstans nu försöker jag att bara ha den på några ställen även om jag gillar den.

I vårt växthus så växer det riktigt bra så nog ska det bli trevligt när man så småningom får plocka in tomater på sikt.De kom sig in i växthuset lite senare den här våren men vi har ju ljusa nätter så jag tror nog att vi ska få njuta av goda frukter på sikt .

Jag har en hel del Liljor av olika slag och dessa röda skönheter har jag en gång fått av en svägerska och de blir bara finare och finare för varje sommar.

Jag har olika Liljor på flera ställen och visserligen har jag träffat på liljebaggen men i sommar har jag köpt tabasco och blandat ut i vatten och vattnat liljorna med och de har försvunnit mer eller mindre det är inte många jag har träffat på.

Här har jag några oranga varianter på liljor även de lyser av sig och är lika graciösa som vissa andra även om jag inte direkt är särskilt förtjust i den färgen men de får stå kvar och skina ändå.

Jag måste få visa Er någonting som jag sitter och njuter av det är denna spring vatten sten som vi har vid vår uteplats den har jag visat förut men den tål att visas igen, en så enkel sak att njuta av då man sitter och ska koppla av då kan man blunda och fantisera om att man sitter vid en bäck.

Det var allt från mitt hörn av världen så nu kan Ni se hur många olika varianter av skönheter från min trädgård som jag njuter av just nu.Jag länkar över i vanlig ordning till TrädgårdsFägring .

Jag avslutar med att önska alla ett fint veckoslut.
.

 









4 kommentarer:

  1. Hej Margareta
    Dine hvite liljer er så fine. Sånne gule kongslys har jeg også. De kommer fra de hvite, og nå har jeg både hvite og gule samtidig. Merkelig!
    Så fin din vannstein er! Vann er så beroligene å høre på.
    Ha det godt, og god helg!

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Så fint med alla liljor. Mina blev uppätna av både rådjur och liljebaggar i år. Har några få som har blommat. Skall prova Tabasco, ett annat år. Stjärnflocka och Malva är två favoriter, så fina. Vi har fått så mycket regn så det skulle nog räcka till er också.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. Mye fint å nyte hos deg, både fargeklatter og lekre hvite liljer. William Baffin var flott i vase. Ha det godt!
    /Irene

    SvaraRadera
  4. Otroligt fina växter! Jag blev extra imponerad av alla fina liljor!! Hade massor av olika sorter för 10-15 år sen men dom blev uppätna av alla baggar. Vi hade tusentals i varje rabatt, så det var inte att tänka på att plocka bort dom. Och inte visste jag nåt om knepet med Tabasco...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera