onsdag 26 april 2023

 Tack och adjö till vintern

Den senaste tidens värme har gjort att snön har fått dra sig tillbaka och släppa fram våren vilket innebär att det porlar åter i det här dikesfåran vid vårt sommarhus som en liten bäck.

Tussilagon vid dikesrenen blommar åter och det är ett tecken i sig att vintern börjar dra sig tillbaka.


 De är så många så man kan kosta på sig och plocka några stycken och sätta i vas.

Här hemma i köket så har min röda pelargon slagit ut i blom och jag har inte hjärta att klippa bort den som man kanske borde göra för att gynna övriga växten dessutom så har jag flera av den här röda varianten.

 Den här vackra kaktusen har även den slagit ut och blommar så fint jag köpte den för några år sedan och den blommar varje vår sedan dess.


 Skuggbräcka som jag har på många ställen den har börjat titta fram från snön tyvärr så fick vi bakslag med mera snö men i dag så har det regnat så nu börjar det om igen med våren precis som det ska vara.

Det var lite grann om hur vi har det här hos mig jag länkar över i vanlig ordning till TrädgårdsFägring

 Jag önskar er alla en fin valborg.






 


3 kommentarer:

  1. Det er bare en uke siden jeg så Tussilago her også, så det er ikke så mye varmere her enn hos deg akkurat nå. I går snødde det her også. Vinteren vil ikke slippe taket enda. Flott rød pelargonia. Jeg måtte beskjære mine mye tilbake, for etter noen år er de ikke så fine i veksten.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Nu börjar det se ut som att våren är hos dig. Du har fint med blommande växter inne. Här tog det fina vårvädret paus och det blev kallt och grått, nu hoppas jag att det vänder igen och värmen kommer tillbaka. Vi har i alla fall fått solsken.
    Ha en fin Valborg!
    Marika

    SvaraRadera
  3. Men så härligt att snön gett sig och att våren kommit till er. Visst är det en skön känsla. Kaktusen är så fin - vacker rosa ton.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera