fredag 2 december 2022

 Adventstider

  Första advent har passerat och vi tände det första ljuset och det blir så stämningsfullt den jättegamla ängeln får vara med även den här julen förstås.

 

Den hemsydda vackra julstjärnan som min mans faster har skapat kan man ju inte annat än sätta upp i fönstret så här i adventstider.


 

 
Under trappan i hallen står den gamla kyrkan som även den är ett hemmabygge och den föreställer Malå kyrka.

 

Under adventstiden brukar jag även baka lite grann och den här gången så blev det dessa chokladkakor och de blev jättegoda de innehåller inte heller så mycket socker. 

Det ska ju vara pärlsocker ovanpå men jag hackade lite mandel och endast minimalt med pärlsocker och strödde ovanpå.

Här får ni receptet om Ni skulle vilja testa de som är glutenfria de blir lite sköra men jag gjorde även med vetemjöl och då behöver man bara ta den mängd som är i receptet.

Ska jag baka dessa glutenfria fler gånger något som jag tror så kan man tillsätta lite mera mjöl.
 

 

 På dörren till vårt sommarhus så har jag satt upp en halmkrans som jag har prytt med kottar och mossa.

Nu får vi se om den får vara i fred eller om fåglarna kommer att leta om det finns något frö i kottarna men det man får väl skylla sig själv när man hänger upp någonting så begärligt.

I helgen så ska vi ta in granen och klä den och då ska jag även hänga upp dessa virkade snöflingor, de blir mycket dekorativa.


 

Den här sydda tavlan på vackra domherrar gjorde jag för flera år sedan  och den kommer även upp då det är röda fåglar..

Min önskan är att de riktiga fåglarna dyker upp framför vårt köksfönster det skulle ju vara riktigt trevligt.

Den här pigga ekorren den kommer på besök i stort sett varje dag och jag har kastat ut äppelklyftor som den tog hand om och klättrade upp i trädet för att lägga upp i sitt förråd som han har där tydligen.

Den är så välkommen varje gång den kommer på besök.

Det jag önskar mig just nu mest av allt är att det kommer lite mera snö dels blir det ljusare utanför då vi har haft det ganska så mörkt en längre tid samt att det lägger sig som ett varmt täcke över trädgården. Sist men inte minst så blir det ju så otroligt vackert när snön lägger sig över vår natur.

Det var lite grann om hur det är här hos mig just nu och jag länkar över till TrädgårdsFägring

Jag får önska alla en fin andra advent .



 

 



 






 


6 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Visst är det trevligt att plocka fram saker och föremål som man gjort eller fått. Jag har tomtar som jag fått och som jag gjort själv och en fin bonad som min svärmor har sytt. De kommer fram till varje jul, än så länge är det bara adventsljusstakar och blommor som kommit fram. Har gjort en liten julgran i keramik som jag hoppas blir färdig till jul.
    Din stjärna och dina snöflingor är riktigt fina.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  2. Så koselig du har pyntet til advent. Det er alltid hyggelig å ta frem kjente og kjære pynteting som en har fremme i adventstiden. I år har jeg ikke orket det enda, men det er jo fortsatt tid igjen til jul. God helg!

    SvaraRadera
  3. Så fint ni har det och det låter härligt att ta in granen och klä den. Visst är det härligt med hemmagjorda saker.

    Ha en härlig andra advent! Carina

    SvaraRadera
  4. Mysigt med saker som man tar fram varje år. Traditioner ä viktiga tycker jag. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  5. Oj, vad lite jag bakar nuförtiden, tänk förr vad jag bakade inför julen... Ja det var tider det ;)
    Härligt ändå med traditioner!
    Önskar dig en fortsatt fin advent!
    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Vi har inte nån snö kvar vilket jag tycker är jätteskönt. Är livrädd för att ovanpå allt annat halka dom få gånger jag måste ge mig av hemifrån. På torsdag är det fotvård och sen nästa vecka på lucia både sjukgymn och läkare. Förutom sånt viktigt håller jag mig inne...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera