fredag 9 december 2022

 Så gick det med mina planer

 


När vi flyttade hit för över 30 år sedan så när tiden hade gått ett tag så kände vi att den häck som gick ända upp efter  vår infart inte var fin mer än under tiden den blommade för det var ju Hansarosor.

Vi tog därför bort den och gjorde därför en rabatt  som fylldes med allehanda växter.Bland annat rosen William buffin som är grunden i rabatten sedan finns här rosa backnejlika,nävor samt en hel del andra växter.

På framsidan av rabatten så finns bland annat Bonica rosen som är ett säkert kort det kan man även säga om rosen William buffin och därmed kan man säga att rabatten är fin hela sommaren.Här finns även brudslöjan som gör den extra fin.

Här där vi hade en björk förut som vi bara sågade ner blev det även en rabatt som nu är riktigt fin på sommaren där jag har planterat en hel del växter.Det är Nävor vit Prickklock.det finns även liljor här.

Till exempel den här  rosa krolliljan som nu har många år på nacken och den blommar varje försommar och gör mig därmed glad varje gång den gör det också för den är ett smycke i rabatten..

Nu blommar även denna så fina klätterros i en spaljé i rabatten.

Uppe i ett hörn på baksidan av tomten där det alltid blev en torr gräsmatta gjorde vi en rabatt som jag blev otroligt nöjd med .nu blommar här så fint varje sommar visst får man vattna lite extra här då solen skiner här mesta tiden på dagen men det går hur bra som helst.

 

Här finns en hel del vackra växter med färg i som röd Astilbe och en röd Kärleksört.

 

 Här under vår tall på framsidan var det även ett ställe som det var extra torrt under även här fick det bli en rabatt .Den ser vi från vårt köksfönster här gillar även fåglar och ekorrar att husera.

Här har jag planterat vita prästkragar och det är så vackert när de blommar mot den bruna stammen.


 Så här ser den största rabatten ut lite på håll här ryms det en hel del växter den var inte så stor när vi flyttade hit men jag såg att den här rabatten skulle bli extra fin med olika växter.

 

Här blommar en vackert röd flammentanz bland annat den skulle jag gärna se att den fyllde hela bågen där den står men den håller sig lite längre ner på backen men jag vågar inte heller flytta på den, men fin är den när den blommar varje sommar i varje fall.

Här finns även denna vackra lilja som  jag har fått av en granne och som blommar så här fint.

Här finns även denna så vackra växt rodgresia den passar så fint tillsammans med alla olika blommor som finns här.

Röda Liljor i och röda rosor kan man ju aldrig tröttna på det finns även i den stora rabatten.
 

Här under en av våra Pilar har jag valt att lägga stenar fick iden på en trädgårdsresa och det är jag mycket nöjd med
 

Det här var ett litet kollage i veckans tema "Så gick det med mina planer" och jag har gjort många sådana planer och jag kan säga att det mesta har jag varit nöjd med.

"jag gör som vanligt nämligen länkar över till TrädgårdsFägring.

Jag avslutar med att visa er att nu har vi fått snö och det snöar fortfarande ska göra det i flera dagar så julesnö det kommer vi troligtvis att ha.


Jag önskar alla en fin tredje advent


 

 
















2 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Det har blivit riktigt fint med rabatten. Vackra blommor som blommar fint. Ibland får man förnya och göra om, tills man är nöjd.
    Ha en trevlig helg och fin tredje advent.
    /Marika

    SvaraRadera
  2. Så mange fine bed du har laget gjennom årene. Det gjelder å utnytte all ledig plass som en har.
    Ditt bed med steiner som du har tatt med deg er veldig fint. Jeg er også veldig glad i stein, og har et stort bed med stein her også.
    God helg.

    SvaraRadera