fredag 7 oktober 2022

 Sommarblommorna som levererat

I veckans tema så måste jag ju bara ta med de gula Tagetes som jag sår varje sommar för att de lyser upp där de är planterade och därför att de även drar till sig insekter och fjärilar.

Här brukar vi dricka vårt kaffe efter lunchen  de dagar de inte regnar då är det fint med lite fägring..

I rabatten under vår tall framför vårt hus där har jag dessa favoriter som levererar dit hör Vallmo tillsammans med Ringblommor i olika färger av gult och orange.

Ringblommorna blommar ännu så här i Oktober det är en fantastisk sommarblomma.

Min nya Dahlia som verkligen har bjudit på riklig blomning och varit så vacker under sommaren.Till våren ska jag på nytt plantera den i en kruka nu har jag den i en balja med sand i källaren där det är bara fyra grader.


 Rosenskära har jag varje sommar i någon kruka då den är så skir och vacker.

 
I sommar blommade det så här fint i en kruka det är förstås Zinnia som levererade en sommarblomma som jag har hittat på senare tid och som är en ny favorit.

Så här fint framför den gråa stenen som finns på vår tomt vid vårt sommarhus händer det att den lite högre tagetes blommar så här fint.

Ringkragen får jag inte glömma den har jag alltid i en kruka vid vårt sommarhus.
 

Den här Malvan Mikaela försöker jag att ha varje sommar i en kruka och i bland så levererar den så här otroligt fint när den får lite extra gödsel.

 Den här vackra Rosenkragen som jag har satt som frö för flera år sedan och  den bjuder på fin blomning varje sommar.I sommar fick jag av en granne en som är ljusrosa nu hoppas jag att den ska komma till sommaren.

Den här rosen William Buffin den har blommat precis hela sommaren och blommar så här fint fortfarande den kan jag inte vara utan det är ju så roligt när de levererar ända till vintern kommer.

Det var lite grann om vilka sommarblommor som jag gärna vill ha i trädgården och som jag gillar jag gör som vanligt länkar över till  TrädgårdsFägring

 

Jag avslutar med att önska alla som besöker min sida ett fint veckoslut. 







 




4 kommentarer:

  1. Så otroligt många vackra blommor du har - eller har haft! Vi börjar ju gå mot den tiden när det allra vackraste blir brunsvarta trista...men än så länge finns det en del som står emot hösten!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  2. Flott oversikt over hva som har blomstret så fint gjennom sommeren hos deg. Valmuer blomstrer kort, men samtidig blomstrer de lenge hvis en har flere av de. Zinnia og Cosmos blomstrer også veldig lenge. Din nye dahlia er veldig fin!
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Många fina blommor. Zinnia och Cosmos blommade fint också hos mig. Gillar din Malva, den är riktigt fin. Nu får vi vänta ett tag tills de blommar igen.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  4. Så vacker sommarblomning som du har. Och sorterna är tacksamma. Jag misslyckades med alla sådder i år och det var kanske lika bra - jag hade inte haft tid att sätta ut dem.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera