torsdag 13 oktober 2022

 Höstens sysslor

Dit hör att ta med sig en hink och vandra i väg till skogen för att plocka bär och lingon vill man ju ha och de finns alldeles i närheten.Man måste ju fylla sitt förråd så att man kan koka lite sylt under vintern.


Sedan kommer ju svampen och karljohan den vill man ju gärna också ha och jag torkar den och den kan man använda till många olika rätter risotto till exempel. Man kan även ge bort i present eller julklapp det brukar uppskattas.Jag har en tork som jag använder flitigt under den här perioden.


 Det är en hel del som man gör så här på hösten dit hör att  vi klipper ner vår humle vid vårt sommarhus för den är inte vacker att ha sedan den torkat och man vill gärna städa bort det som går.

Senare under hösten i slutet på september så får även den här krukan tömmas på dess innehåll den ställs in i vår bod över vintern.

Tomaterna som vuxit inne i växthuset  hemma i vår trädgård de plockas in och nu får vi smaka på dessa så goda primörer.

 

När vi har tömt växthuset på godsaker så ställer vi in olika trädgårdsprylar det får nu bli en bod för förvaring under vintern.

Bland annat denna ställer jag in där och diverse växter som jag har haft i krukor och som är perenna planteras ner i trädgårdslandet.

Mina pelargoner får komma in och de placerar jag oftast i något fönster den här har fått plats på ett bord.

 
Jag brukar även plocka in av en del växter som den här bolltisteln som blir fin att torka och ha i en golvkruka.

Jag brukar även dekorera ute i min zinkhink det är ju så trevligt och välkomnande när man kommer till vårt hus.


 

Det blir ju även att åka i väg till min barndomsby och plocka enris det är ju så fint att ha i olika byttor.

Den här gamla lådan fyller jag alltid med ris och den fina tomten får även var här oavsett årstid.På sommaren har jag en kärlekspelargon här och då får han även vara med.


 

Här vid vårt sommarhus så är det massor med löv som vi brukar  räfsa ihop det mesta av och det blir många turer innan det är klart.Vi lägger det i en kompost som blir till vår egen jord sedan och som är mycket i värde att ha och som jag använder till trädgården och till mina krukväxter inomhus.

Dessutom så är det en fördel  om vi kan räfsa klart nu på hösten för då är det inte så mycket att göra sedan  när våren och sommaren kommer till slut.

Det här är lite grann om vilka sysslor jag har så här på hösten som är veckans tema.

Jag får avsluta med att önska alla ett fint veckoslut och länkar över i vanlig ordning till TrädgårdsFägring



 


 







4 kommentarer:

  1. Det var flotte røde tyttebær du hadde plukket nå. Ja, det gjelder å utnytte det som fortsatt finnes ute i skogen innen det kommer snø. Ditt siste bilde er så fint med alt det gule løvet som har falt av trærne. God helg.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Det finns mycket att göra på hösten, innan snön kommer. Fina lingon, det blir gott både till sylt och saft. Hos mig är det också gult på marken av lönnlöv. Idag var det kallt, så det är bra att få allt klart innan vintern kommer.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta,

    Vad härligt att ha både lingon och karljohan nära till hands. Visst är det mycket som ska göras på hösten, dels ta bort gammalt och göra lite fint och sen allt som ska plockas undan innan snön kommer.
    Räfsa löv tillhör mina favoritsysslor. Så länge vädret är bra så är det så skönt att vara ute och röra på sig och sen använder jag löven till att "bädda med" i vissa planteringar eller så komposterar jag dem till jord.

    Ha en fin helg!
    Ulrika

    SvaraRadera
  4. Det ser ut som ett blekt och skönt solsken i dina bilder. Skönt att höstarbeta till. Härligt att ha både lingon och svamp in till knuten. Det är lyxigt att ta upp det egna och lokala ur frysen under vintern.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera