fredag 27 maj 2022

 Snart slut på härliga Maj månad.

Det börjar bli grönt och skönt tiden går bara allt för fort men det är så härligt nu när man får ta på sig lättare kläder och det grönskar i alla träd.

Tulpanerna nedanför vårt köksfönster har nyss slagit ut och de är så fina även det här året.

Den här tiden mellan Hägg och Syren är verkligen en helt underbar tid.Häggen vid vårt sommarhus har slagit ut och det kommer underbara dofter från den när man sitter på altanen eller när man är ute i trädgården.

Varför då inte plocka in en bukett och som här sätta i en korg med vatten då får man ju ha den nära åtminstone ett tag, för de håller inte särskilt länge inomhus de är ju trots allt bäst där de växer.

Vår klematis har även den börjat slå ut i blom och den är ju så fin med sina klockor nu gäller det att hålla koll på den stekel som den drabbades av i fjol så den inte får härja fritt något som inte är det lättaste.
 

Dessa så fina violer har även de slagit ut de är som vanligt så tacksamma jag är alltid lika glad över dem då de alltid levererar.

Vi har fått lite grann regn vilket vi önskade och det får gärna komma lite till för marken behöver det.

Det var lite grann om hur det är här hos mig just nu och jag länkar över till TrädgårdsFägring

Jag avslutar med att önska alla ett trevligt veckoslut. 







6 kommentarer:

  1. Så fint det blomstrer hos deg nå. Heggen er så flott nå i mai, og snart blomstrer syrinene her. Mai er en herlig måned som dessverre går alt for hurtig. Nydelig klematis hos deg!
    God helg.

    SvaraRadera
  2. Så härligt det ser ut och jag blir lite avundsjuk på dina tulpaner. Här har de blommat över. Idag har jag behövt en tjockare tröja över för det blåser hårt och vinden är kall.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Visst är det härligt i maj. Här blommar tulpanerna också fortfarande, och alpklematisarna slår ut en efter en. De är både vackra och tacksamma. Nu har vi haft några dagar med regn, så jag hoppas på en solig fin dag i helgen.
    Ha det så bra /Marika

    SvaraRadera
  4. Min klematris blomstrer også nå. Den har blå enkle blomster. Jeg kjøpte meg en med hvite blomster i vår, men det går nok en stund før den kommer med blomster hos meg.

    SvaraRadera
  5. Hej Margareta,
    Så fort det går. Fascineras över hur snabbt ni kommer ikapp med blomningen trots den sena våren. Här blommar häggen också just nu och den första klematisen har slagit ut.
    Här har det också varit torrt och trots att det regnat lite de senaste dagarna får det gärna komma lite mer så fukten går ner i marken ordentligt. Sen är solen välkommen tillbaka.

    Ha det gott! Ulrika

    SvaraRadera
  6. Fina tulpaner och klematis. Här har nästan alla tulpaner blommat över, trots att jag har både extremt tidiga och extremt sena. Får gå uti trädgården senare med kameran och leta efter dom sena. Nån till bör ju blomma.....!?
    KRAM/Susie

    SvaraRadera