fredag 20 maj 2022

 En mysig vårvecka så här i maj.

I veckan har vi hemma dotter och måg och det är så trevligt det är ju tre månader sedan de var hem sist.De kommer hem nu när våren står i blom här har påskliljorna börjat spira och dess gula färg blir man glad över.Jag har fått dem av en granne.

Vårkragen i rabatten är så fin och dessutom en trogen vän som alltid kommer igen varje år i maj.


 Årets första bukett i vas får därför bli just den passar dessutom så fint i den gröna vasen.


Dessa snökrokus har jag tydligen lite här och var för de finns både vid vårt sommarhus och här hemma i rabatten något som jag inte har sett förut men inte mig emot de är ju så söta i sin enkelhet.

Mina minihyacinter som jag fick av min väninna för flera år sedan och som jag hade glömt bort vart jag hade planterat dem de har även i år slagit ut i blom och är så fina.

 

Jag har även börjat fylla vårt växthus med tomater , gurkan har jag inte satt ut ännu då vi har haft kallt nattetid.Det är alltid en fröjd när man får plantera ut dem till växthuset och se hur de utvecklas.
 

Jag har städat vårt sommarhus så nu kan sommaren komma när som helst för nu är det fräscht då jag har städat med såpa.Snön har även försvunnit och man kan gå med promenadskor då man ska ut på en skogspromenad efter en skogsväg.


 

Jag har även fyllt en del krukor med en del perenner som jag hade planterat i potatislandet under vintern.Vi får se om jag ska placera hit någon Tagetes så småningom.


 

Det var lite om hur jag har det här hos mig och inlägget länkar jag i vanlig ordning till TrädgårdsFägring.

Nu har vi fått den temperatur som vi har väntat på visserligen är det lite isiga vindar men solen skiner och det är femton grader varmt,nu skulle det vara välkommet med lite regn. Jag är ute i trädgården och gläder mig över att det mesta verkar ha överlevt.





5 kommentarer:

  1. Så fint som det blomstrer hos deg nå! Snøkrokus kjenner jeg ikke til, men de er veldig vakre.
    Det er veldig tørt her også, men det kommer ikke noe regn til oss.
    Jeg håper at det kommer regn både til deg og meg :)
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Underbart med blommande narcisser och visst är vårkragen väldigt fin. Att det doftar såpa när man kommer in är härligt.

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Det är väl skönt att våren och vårblommorna tittar fram hos dig. Här har de flesta redan gett upp. Några narcisser blommar fortfarande men nu har tulpanerna tagit över. Perennerna börjar titta fram och några blommar. Vi har haft några riktigt varma dagar, men också mycket blåst. Och så har vi fått regn några nätter nu. Det behövdes,
    Ha det så bra /Marika

    SvaraRadera
  4. So beautiful. I love it. Regine.
    www.rsrue.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Aldrig passar väl intensivt gula blommor så bra som på våren! Vackert. Och så härligt med ett såpaskurat sommarhus att möta sommaren i.

    Ha det gott! Ulrika

    SvaraRadera