torsdag 24 februari 2022

 Februari bilder

Så här i slutet på februari så ser det ut precis så här de dagar solen skiner och maken och jag vi promenerar i stort sett varje dag även om inte solen skiner efter dessa spår..


 

När man kommer hem så tar jag ut en stol och sätter mig ner en stund och riktar ansiktet mot solen och känner hur varm den är och då får man mera energi på en gång.Man känner tydligt att vi snart är inne i vårvintern här uppe i norr.

Istappar som hänger så här i rosenbusken bevisar att det är dagsmeja och det är också någonting som hör vårvintern till och som är lite mysigt.

När jag är inomhus så har jag börjat plantera om mina krukväxter många av dem börjar behöva ny jord nu när ljuset har kommit tillbaka.Jag har ju ett så bra ställe där jag kan söla som jag vill då jag har ett bord i vårt pannrum som jag även kan lämna och stänga dörren om även om jag inte är klar med arbetet.

Här på en piedestal står denna gigantiska Hibiscus som jag väntar ska komma med knoppar och sprida på vacker blomning men inga knoppar finns ännu.Nu har jag flyttat den så att den får mera ljus så jag hoppas att det ska hjälpa den på traven.


 

Den är ju så otroligt vacker för den har en dubbel blomning ,så här blommade den när den bara var en stickling.

Någonting däremot som ska börja blomma är min vackra kaktus och då blir man så glad.Jag har flera kaktusar som jag har väntat på blomning i flera år och dem ska jag nog ställa ut till sommaren så kanske de kommer några blommor till hösten.

Jag har plockat in kvistar av sälg bara därför att vattnet av den kan man gärna använda när man ska plantera sticklingar av olika slag .Det vattnet är bra för rotbildning och det vill man ju testa och se om det stämmer.

Nu har det dessutom börjat slå ut några gröna blad.

Det här var några bilder om hur det är här hos mig så här i slutet av Februari jag gör som vanligt nämligen länkar över till

 

Därmed önskar jag Er alla som tittar in på min sida ett fint slut på veckan.




 





 



 

6 kommentarer:

  1. Så vakkert det er der i skogen med snø. Jeg liker så godt vinteren, men når det nærmer seg vår vil jeg at den smelter med en gang.
    Du har så mange fine kaktus! Det er jo så hyggelig med blomstring innendørs nå.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, ja visst är det vackert med den vita snön mot den blåa himlen.Nu vill man att snön ska tina bort i all hast.Håller med om att det är tur att det finns det som blommar inomhus./Margareta

      Radera
  2. Hej Margareta!
    Det är riktigt fint med ren vit snö, vi fick en hel del snö senaste busväder. Fick njuta av det i några dagar, och sen töade det bort. Det blev isiga blöta vägar, men nu hoppas jag att isen har försvunnit. Så mysigt att sitta och njuta i solen.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,visst är det vackert med denna vita snö den här årstiden har sin tjusning och härligt nu att man åter kan sitta ute och njuta av solen./Margareta

      Radera
  3. Tittade på några videkvistar häromdagen men jag kan inte ta in dem pga allergi, det fick bli björk istället. Din arbetsstation i pannrummet låter idealisk. Tittar längtansfullt på din hibiscus. Jag hade en likadan formad som ett träd men den hatade när jag flyttade och dog. Sorgligt

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  4. Hej,Det är alltid lika härligt att kunna ta in någonting utifrån och sätta i vas som slår ut med gröna blad de ger vårkänsla.Sorgligt med din hibiskus./Margareta

    SvaraRadera