torsdag 27 januari 2022

 Så här i slutet på Januari

När man har kommit så här i slutet på Januari så ser man tydligt att solen har kommit sig en bit högre upp på himlen.Ett fenomen som har dykt upp här uppe i norr den här vintern är att det har tinat på snön och sedan frusit så det har blivit som en spegel ovanpå drivorna det är inget som jag har sett tidigare.


 Jag har förstås varit till affären och inhandlat lite fröer vi köpte frö på morot som är i pelletsform vilket innebär att man ska inte behöva gallra.Vår granne köper alltid det och det fungerar jättebra.Det blev både en sommar och en vinter morot.

Naturligtvis så blev det även en Aster för någon ny blomma vill man ju ha förstås.

I vanlig ordning så har jag även köpt mig en vårblomma det måste man ju bara ha den här tiden på året och i år blev det en vit som jag tyckte var jättefin.

Jag har även köpt mig några nya krukväxter för det är ett antal som har lagt av och det fick bland annat  bli en Rosenkalla dem har jag haft förut och de är så tacksamma och blommar länge. 

Det blev även en Taklök som jag tycker blev ganska fin i den här krukan som jag köpte i December. Jag har ju fått presentkort på blommor när jag fyllde år av min väninna Ingrid och hennes man Lars-Olof så nu köper jag växter för hela slanten samt även annat som jag gillar på blomsterbutiken.

Jag har även börjat se över mina Pelargoner och som Ni ser så mår de ganska bra åtminstone dessa .

 Sedan har jag ju även några på andra ställen som jag försöker att föreviga med att ta sticklingar av.

                                               

Bland annat denna Kärlekspelargon vill jag gärna föreviga så den har jag tagit sticklingar av.

Min Zonalpelargon har fått komma ner och står nu i vårt kök den blommade ända till i slutet på året men har nu en viloperiod.

Så här fin var den hela förra sommaren vilken tacksam pelargon ska nog försöka få tag på någon fler av den här varianten men med en annan färg.


Den här är annars min absoluta favoritpelargon Appel blossom  den ser jag alltid till att ha varje sommar.Då jag alltid tar sticklingar av den.



Som Ni ser så just nu så har vi väldigt lite snö fortsätter det så här så har vi våren här redan, men nu tror jag inte det utan det blir säkert snart ett omslag i vädret och då blir det säkert mera snö inom en framtid.

Det är halt överallt där man ska gå inte ens på skoterspåren kan man gå tur man har bra skor med dubbar på fötterna.

Det här var lite grann om hur jag har det här där jag befinner mig och jag länkar över som vanligt till TrädgårdsFägring

Jag avslutar med dessa rader;

Om vi inte hade någon vinter skulle våren inte vara så efterlängtad.

Jag önskar alla en fin fortsättning på veckan










5 kommentarer:

  1. Ja tänk livet utan säsonger i naturen - trist! Det är en sak jag saknat när jag bott på ställen som är mer samma-samma hela tiden.

    Du är så duktig med pelargoner. Jag klarar dem fint sommartid men misslyckas alltid med vinterförvaringen. Och idag ska jag gå igenom mina fröpåsar från förra året :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Visst är det härligt med fröpåsar, morotsfrön är svårt att få lagom mängd då man sår, fungerar säkert bättre med pellets. Du har vackra pelargoner, förstår att du vill ha dem kvar. Jag lyckas lite si och så med vinterförvaringen.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  3. Ja, nå er det tid for å så frø igjen! Det er så herlig at solen stadig kommer høyere på himmelen. Så mange fine pelargonia du har. Den Appelblossom er veldig fin. Jeg har en som ligner, men den heter Westdale Appleblossom Rosebud. Den har hvite og grønne blader, men ellers er blomsten veldig lik.
    Det kommer nok mer snø her også innen det er vår.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  4. I morse var det is på rutorna och lite snö på backen - det är storm och då var det också runt nollan, men nu är det grönt och fint igen och plusgrader. Ja, fint kanske man inte kan säga när det är storm förstås..... Och nya parabolen fungerar perfekt, så vi kan sitta inne och glo på TV. :-)

    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  5. Vårkänning även uppe i norr! men som du påpekar är nog vintern inte över än och mer snö kommer säker både hos er och oss. Vad är då bättre än att skämma bort sig med lite nya växter? Eller fröer för den delen.
    Pelargonerna ser ut att må toppen och din Appleblossom är riktigt fin.

    Ha det gott! Ulrika

    SvaraRadera