torsdag 20 januari 2022

Fröerna jag gärna sår.

                                                         

Gula tagetes kan jag inte vara utan dem har jag lite överallt i mina krukor här i en blomlåda vid farstubron och det är magi när man får så här fint besök på sensommaren.

Dessa vallmo som finns under vår tall dem måste även vara därunder tillsammans med diverse andra blommor,från allra första början så var det fåglarna som planterade dem.

Bland annat så finns där även Ringblommor och i bland även rosa pionvallmo som här på bilden ,det är ett så fint blickfång när man tittar ut genom köksfönstret.

En sommarblomma som jag gärna sår frön på är denna så vackra malva och vissa somrar så blommar den otroligt mycket.Jag tror det beror på gödslingen den här sommaren fick den troligen mer än vanligt.

 Rosenskära vill jag även gärna ha och det är en sommarblomma som jag har haft i många år nu här är det en rosa och en som är rosa och vit.De är alltid lika vackra och även olika insekter gillar dem och det är ju en bonus.

Även den vita Rosenskäran är otroligt vacker den vill jag ju gärna även ha här vid fågelbadet passar den otroligt fint.

  Zinnia har på senare år blivit en riktig favorit den är otroligt fin, förra sommaren fick jag se att det hade kommit upp en Zinnia i en av rabatterna där var den otroligt fin också.Den hade troligtvis följt med vår kompostjord som vi använder .

Ute i trädgården gillar jag att ha Vallmo av olika sorter och den här hade jag förra sommaren som var så otroligt vacker.

 Ringkrage här tillsammans med en högre Tagetes dem måste finnas på trappan vid vårt sommarhus den är så otroligt fin.

Förra sommaren så hade jag hittat en ny variant på ringkrage och den var nästan ännu vackrare än den som jag har haft i alla år.

När det gäller annat som jag sår så vill jag ju gärna även ha Gurka i växthuset för det man sår själv har ju en helt annan smak än det man köper dessutom så är det ju livskvalitet att kunna göra det.

Tomater av olika slag frösår jag även förstås det är ju samma där att ingenting smakar så härligt som de egna odlade.
 

Den här plugg plant boxen använder jag flitigt så här på våren här gror allting så otroligt bra och när de kommit upp plantor så planteras de om till större krukor.

Det här var mitt inlägg i veckans tema som jag länkar över som vanligt till  TrädgårdsFägring

Nu har vi fått plusgrader och det är vårkänslor redan nu i januari det har även kommit regn och det är jättehalkigt  så det är bra med rätt skor på fötterna och man kan gå efter skoterspåren där är det mindre halkigt.

Avslutar med att önska alla en fin fortsättning på veckan. 








 


 


 


 


6 kommentarer:

  1. Så fine dine rosa fylte valmuer er, og den mørke også. Jeg skal også så noen valmuer i år. De kommer ofte igjen da de selvsår seg flere steder her også. Zinnia er så fine, og de skal jeg også så i år. Det er mye å glede seg til fremover!
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Visst är det härligt när det börjar bli dags att plocka fram fröpåsarna. Skall försöka komma ihåg att så vallmo i år, den mörka du har är en riktig skönhet. Zinnia och Cosmos blir det här också. Har nog kanske skaffat för mycket frön, men det är ju så kul när man lyckas.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Ringkragen är barndomens blomma och mitt första blomminne tillsammans med blomman-för-dagen, men har aldrig sått dem själv. Borde kanske ändra på det...
    Ha det gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Ringkrage var en ettåring jag alltid sådde förr... Men sen har jag glömt bort den. Du sår många av sorterna som jag gillar här också. Och de är tacksamma allihop. Tagetes är lite svårt dock på grund av alla sniglar..

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Vakre bilder av fine sommerblomster! Nå er det tiden for å komme i gang igjen :)
    God helg!
    /Irene

    SvaraRadera
  6. Så fina vallmon du har. Kombinationen med den rosa dubbla och ringblomman var riktigt fin. Ringkrage har jag aldrig provat, kanske skulle göra ett försök och rosenskära är ett måste hos mig också.

    Ha det gott! Ulrika

    SvaraRadera