torsdag 27 maj 2021

 Snart slut på Maj månad

Det är otroligt vad tiden rusar i väg nu är vi snart i en ny månad som hör till sommaren hur som helst så går arbetet i trädgården framåt här vid vårt sommarhus så har jag planterat klart i krukor och byttor.Jag använder en del perenner och en hel del sommarblommor som jag odlat själv.

Gulplister tycker jag är en så otroligt fin växt med sina vackra blad och hängande växtsätt.Här har jag planterat den i en kruka vid vårt utedass.

Dahlior har jag haft i växthuset framtill nu för vi har haft en period med nära minusgrader på nätterna men nu har de börjat vända så då ska de ner i krukor.
Jag längtar ju tills dess att de börjar blomma för de är ju så otroligt vackra.
När man har dem blommande så här så är det ganska så fint att plocka in en bukett att ha i vas på köksbordet som jag brukar göra.
Jag är så glad över att de Tulpaner som blommade för första gången förra våren nu blommar även denna vår. När det gäller Tulpaner så kan man aldrig vara säker vis av min egen erfarenhet kan jag säga.
Däremot så blommar den med lite annorlunda blommor den här våren.

 
Förra året så blommade de med mera dubbla blommor men det kanske kan bero på att de behöver mera gödsel något som jag ska testa när de har blommat över.


 
Även mina röda Tulpaner blommar och de är verkligen en färgklick vid väggen och blommande Pärlhyacinter framför är ju bara ett fint blickfång.


 
Ett nytt arrangemang på väggen är denna ampel med blå blomkruka med bara ett gult gräs i så mycket mera behöver man inte ha i en kruka som denna. 
I det enkla bor det vackra heter det ju.

I går kväll var vi och gjorde fint på graven och efteråt så gjorde vi en liten utflykt till Fällfors för att se hur mycket vatten det var i älven och där brusade det på riktigt bra kan jag säga. Nu har snösmältningen kommit i gång på allvar högre upp i landet det syns tydligt.

Det var lite grann om hur det är här hos mig jag gör som vanligt nämligen länkar över till

Ha det nu riktigt bra och njut av den här härliga tiden vi befinner oss i.

 

 



6 kommentarer:

  1. Dine tulipaner er så fine, og de doble gule hadde så fin farge. Jeg synes det er vanskelig å få tulipaner til å blomstre på nytt. Det er mye vann i elven du viser, og det er mye vann i elven her også. Det kommer av alt regnet som vi har fått i mai.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Fina tulpaner, gillar speciellt den gula, den liknar en som jag har. Mina såg ganska ledsna ut av allt regn, men nu skiner solen och konstigt nog så har tulpanerna rest sig, och ser riktigt fina ut igen. Nu hoppas jag solen stannar kvar hela helgen.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. Håller med Maribel - dina tulpaner var fina och visst är det roligt när de kommer tillbaka år 2. Den blå korgen och krukan - visst är det enkla vackert.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Det er så trivelig med sånne små hagenisser som står rundt i hagen. Jeg har bestilt meg noen på nett, så nå venter jeg bare på at de skal leveres neste uke.

    SvaraRadera
  5. Ja, nå er Dahlia'ene kastet ut av drivhuset, og må klare seg som best de kan. Tenk at de første knoppene er kommet allerede :o
    Ha det godt!
    /Irene

    SvaraRadera
  6. Hei Margareta.
    Det er deilig at varmen endelig kommer, og at sommerplantene kan settes ut.
    De gule tulipanene er vakre.Fint med alt som kommer igjen år etter år:-)
    Ha det godt/Eirin

    SvaraRadera