fredag 21 maj 2021

    Det är så mycket som händer just nu

Vårsolen värmer och dagarna blir allt längre man känner hur livsandarna återkommer det börjar åter bli grönt och snön har smält bort i all hast,åtminstone i trädgårdarna och vi sitter åter och njuter av fågelkvitter och goda dofter från olika träd och en del blommor.

Den skira grönskan är otroligt vacker så här i försommartid.
 


 Vid husväggen blommar Flocktulpanen så fint den som jag fick av min fina granne Valda som tyvärr inte är med oss längre.Den och andra blommor som jag fått av henne kommer för alltid att göra att jag minns henne för alltid.
Här hemma har vi åter ställt ut vår utemöbel på baksidan på vårt hus där har vi morgonsol och där brukar vi sitta och äta frukost.Det är en härlig känsla när vi nu kan göra det igen.
Gullvivan har åter slagit ut med sina fina blommor den har fåglarna planterat för den har jag inget minne av att jag har satt dit men fin är den och den får vara kvar där den står.
Naturens underverk som jag tycker man kan säga om denna rutiga skönhet den blommar för fullt vid trappan vid vår entré.
I mina rabatter så är det mycket på gång och jag tror att det mesta har överlevt men vi har ju inte haft någon tjäle den här vintern och det är ju bra.

Det vita Fänrikshjärtat blommar för fullt och när de börjar bre ut sig så blir de så jättefina tycker jag.
Vårkragen och de gula Påskliljorna samt det rosa Fänrikshjärtat blommar samtidigt nedanför vår köksfönster ,i den här rabatten är det olika färger som byter av varandra vart efter som våren och sommaren kommer.
Pärlhyacinter i mångfald är också väldigt fint men den här tuvan ska jag flytta på efter den blommat ut till en annan rabatt för här ska jag plantera ner en annan växt som är fin hela sommaren.
Den här tiden på året brukar jag plantera i olika krukor och byttor jag använder perenna växter för de klarar av om det skulle bli minusgrader någon natt.Här har jag planterat primulan  John Moo samt Taklök när vivan har blommat över får det bli någon annan växt som blommar.
I den här fågelholken så piper det men jag har inte lyckats att se vem som bor där ännu. Det är så trevligt att varje sommar sedan vi satte upp den så är den bebodd.
 
Det här var lite grann om hur det är här hos mig just nu, det är en härlig tid då så mycket trevligt händer ute i trädgården och naturen överhuvudtaget som man blir glad över.
Jag länkar som vanligt över mitt inlägg till 

 
Gå gärna in där så kan Ni se hur andra har det just nu.
 
Jag avslutar med att önska Er alla en fin fortsättning på veckan.
 
 



 

 


 

 

 



 

7 kommentarer:

  1. Nydelig liten tulipan, og ekstra verdifull når den kommer fra en som minnes. Ha det godt!
    /Irene

    SvaraRadera
  2. Så mye fint som blomstrer hos deg nå. Ruteliljer er et underverk ja, for det er ikke til å forstå hvorfor de har utvikket seg sånn :)
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Vackra växter hos dig, det är speciellt med växter som man fått. Riktigt fin fågelholk, vi har blåmesar i en av våra holkar, de flyger in och ut. Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  4. Tänk att ha ett sånt hem som er fågelholk :) Den var fin. Och det ser så skönt ut med den blå soffan längs den röda väggen. Förstår att ni gärna äter frukost där.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Visst är det härligt med allt som kommer nu och att kunna sitta ute och äta frukost. Vilken fin holk. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  6. Nu gäller det att hinna med att njuta när allt går så snabbt! Vilken fin holk och vilken härligt blå utemöbel, den lyser verkligen upp!

    SvaraRadera
  7. Hei Margareta.
    Mye fint som blomstrer hos deg nå, og det ser ut til å gro godt i det store bedet. Det gode med snø er at man slipper tele:-)
    Hyggelig å kunne tenke på de en har fått planter av, så lenge plantene lever. Gode minner./Eirin

    SvaraRadera