torsdag 13 maj 2021

   En underbar dag i Maj


Äntligen så kom värmen och helt plötsligt så händer det saker, som här håller nu Häggen vid vårt torp att veckla ut sina blad och den ger så mycket sommarkänsla. 
Här har vi nu hunnit räfsa och det börjar bli grönt visst ligger det kvar snö på sina ställen som bakom vårt hus men den kommer att försvinna så småningom men för övrigt så är det bart.
Även inomhus är det städat inför sommaren så nu kan man  åka hit och bara sitta på altanen och njuta av en härlig tid helt enkelt.

 
Vårblomman  John Mo blommar så fint i en av rabatterna vid vårt sommarhus här har jag mest annars Aklejor och de börjar komma upp så smått.
Jag hittade denna vackra Primula i rabatten nedanför vårt köksfönster och den var en nyhet för den blommade inte förra sommaren vad jag kan minnas, men jag vet att jag har haft en som var blå för något år sedan .Roligt med överraskningar är det allt för jag har hela tiden trott att det var den gula som har fröat av sig.
Även den gula primulan som jag köpte för några år sedan och som jag planterade ut ger mig glädje åter igen.Den blommar däremot varje vår.
 
Dessa fick jag av min väninna för säkert fem år sedan och jag vet att jag planterade ner dem men de har aldrig blommat tidigare här hos mig men i år så gör de precis just det.Man blir så glad över det som sker ute i trädgården och i bland så blir man rejält glatt överraskad.
Vi hade nyss talat om dem och vart de tog vägen så det var en glad överraskning.Namnet på dessa skönheter har jag inte tyvärr men söta är de allt ändå.


 

Här hemma så ligger det även kvar lite snö som här på baksidan av vårt hus men den kommer rätt snart att försvinna nu händer det mycket då värmen har kommit.

Påskliljorna har slagit ut och de lyser så vackert vid husväggen,dem har jag fått av en granne.
Jag har även placerat mina Tomater och Gurkor inne i växthuset och det blev så många av dem som  jag har frö satt så jag kunde ge till min bror några kassar med Tomater då de behöver en hel del då de just håller på att sätta upp ett nytt växthus.
Det var lite grann om hur jag har det i vår del av landet och världen och jag länkar över till
Gå gärna in på den sidan och ta del av hur andra har det med vårens sysslor.
Det är så otroligt härligt att vi åter har fått lite smak av försommaren för någon dag .
 
Till veckan ska jag vaccinera mig då jag är läkemedelsallergisk så har det gått via en läkare som har rekommenderat ett vaccin som jag ska ta något som känns bra.
Den här tiden då man hela tiden ska gå omkring och vara rädd för andra människor det har varit rätt så påfrestande för alla och ska väl förhoppningsvis bli bättre när alla har tagit sprutor.
 
Ha det nu riktigt bra
 

 
 
 
 



 




7 kommentarer:

  1. Det låter skönt att allt är klart för sommar hos er och kul att primulorna överlever. Lökväxten är en porslinshyacint - Puschkinia scilloides. Jag har börjat gräva upp dem blommande i rabatter för flytt någon annanstans. Här sprider de sig något otroligt. Jag vill ha dem kvar men i ytterkanternas buskage :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carina för namnet på blomman

      Radera
  2. Så fint å se at snøen snart er borte hos deg. Varmen har kommet hit også, så nå er det så herlig å være ute. Flotte påskeliljer hos deg :)
    Så bra at du har fått vaksine. Jeg venter fortsatt på min første.
    God helg!

    SvaraRadera
  3. Visst är det en underbar tid just nu! Man har hela våren, sommaren och tidig höst framför sig innan den hemska vintern kommer igen. Vi har fått våra två sprutor så igår åkte vi för andra gången på en vecka till Visby för att shoppa. Det blev två nya trädgårdsbänkar till specialrabatt!
    KRAM - TREVLIG HELG/Susie

    SvaraRadera
  4. Hej Margareta!
    Härligt att våren och vårblommorna har kommit till er också. Du har fina primulor, den blåa färgen har jag inte sett, riktigt fin.
    Våren är härlig.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  5. Mai er til for å nytes, ja :) Nydelige Primula! God helg fra
    Irene

    SvaraRadera
  6. Hei Margareta,
    Så deilig at våren har kommet til deg også.
    Gledelig overraskelse med den blå primulaen:-)
    Godt å ha fått alt i orden på sommerstedet deres også. Da er det bare å nyte!
    Lykke til med vaksinen./Eirin

    SvaraRadera