onsdag 14 april 2021

 I väntans tider

Just nu så ser det ut så här vid vår infart och snön har börjat krympa även om det i mina ögon går i snigelfart.
 Jag vet ju att så småningom så försvinner den  nu har  den även fått påspädning det har kommit ca 10 centimeter mera snö men solen ska skina och vi ska få flera plusgrader vilket jag hoppas ska ge ett bra resultat.
 Tyvärr så har vi fortfarande minusgrader på nätterna vilket gör att det går lite saktare men som sagt jag går i väntans tider och hoppas.
Tomater har jag satt och det här experimentet som jag gjorde för några år sedan gör jag varje vår.Det är att skiva en tomat och lägga skivan i jord och sedan täcka den med jord och vattna.
Då dröjer det inte länge förrän det kommer upp nya plantor ur jorden och som det bara är att plantera ut i växthuset när de har vuxit sig större.
Jag har även gjort så med körsbärstomater och det fungerar lika bra.
I år har jag även köpt Tomat fröer och de har kommit upp bra inte så höga ännu men det är precis vad jag tycker är bra då jag inte kan sätta ut dem ännu på ett tag i växthuset.
Jag går i spänd förväntan och längtar efter att min Blåsippa ska dyka upp.Jag flyttade på den förra hösten för att den skulle få ett bättre ställe att vara på och nu får vi allt se om det var ett rätt beslut.

 

Jag har även hittat igen mina Balsamin fröer och satte dem och de har kommit upp riktigt fint.Jag fick fröer av en väninna för några år sedan och hade planterat ur dem på våren därpå. Sedan så glömde jag bort dem förra året så det var en chansning i vår om de skulle bli någonting av dem.
Det är ju en ganska så vacker blomma denna Balsamin så nog gärna vill jag att den ska bli lika fin.Jag kommer absolut att ta hand om dess fröer om den kommer att blomma så här fint.
Dessa Tagetes har jag även satt fröer av och de passar så bra i den här stora krukan som jag fick av min väninna Ingrid.Den står på vår altan vid vårt sommarhus.
Har Ni sett vad dessa har kommit upp bra nu ska jag omskola dem och de ska få var sin kruka.Det är Zinnia nämligen som är så villig .
Det var ju första gången förra sommaren som jag hade den i vår trädgård och den har blivit en riktig favorit.

 
Tog in några Krokus blommor för att njuta av dem på nära håll  dessa hade farit lite illa när snön hade fallit på dem.
 
Då vet Ni lite grann vad jag går och väntar på och jag länkar över som vanligt till  TrädgårdsFägring

I dag har vi en klar himmel och solen den är riktigt givmild jag ska gå i väg och klippa mig och sedan bär det i väg till vårt sommarhus för att njuta av solen på vår altan.Det blir även att och koka oss kaffe ute när det är tid för eftermiddagsfika.
 
Ha det nu riktigt bra.



 

 

 

 

 
 

 

 


 


6 kommentarer:

  1. Så godt å se at snøen minker hos deg! Koselig å se krokus og nye frøplanter.
    Nå går det mot vår for alvor:)

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Har tillbringar hela förmiddagen i växthuset. Zinniorna växer så det knakar, har skolat om lite paprika, det var ingen bra grobarhet på dem i år. Flera perenner gror fint, och det är jag glad för. Tomater har jag sått för många i år igen. Blir platsproblem. Förstår att du längtar efter våren, men den kommer snart.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. Visst blir man glad när fröna gror, tänk vilken växtkraft!
    På din sista bild, den med krokusarna, ser man hur mycket snö det ligger utanför fönstret. Måtte du bli av med den snart!

    SvaraRadera
  4. Får håpe det går bra med blåveisen! Verdens vakreste! Ja, Zinnia er flotte og villige planter, fant jeg ut etter at jeg knekte så-koden. Ha det godt!
    /Irene

    SvaraRadera
  5. Du har omtrent like mye snø som meg. Det blir liksom aldri skikkelig vår i år.

    SvaraRadera
  6. Förstår att du är otålig nu och jag håller tummarna för att ni ska få lite värme och vind. Vinden brukar vara bäst på att smälta snön. Härligt att dina frön har grott, zinnia brukar vara väldigt lättgrodd och snabb.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera