onsdag 21 april 2021

      Några ljusglimtar



Vi har fortfarande mycket snö kvar men vårens ankomst kan den ändå inte hindra för Videkissarna börjar åter slå ut till glädje för Fjärilarna och andra insekter.
Nässelfjärilarna verkar svärma för de följde mig på vägen och en av dem stannade till en stund och jag fick då lyckan att fånga den på bild.
Promenaden bestod i att plocka i hop tomma burkar som någon eller några hade slängt och inte kunde ta med sig hem då de var uppdruckna. 
Citronfjärilarna har även de visat sig och en kom faktiskt och satte sig på mitt ben något som inte har hänt tidigare.
Den här bilden är en gammal bild på den tiden då vi hade en blommande Tibast men tyvärr så har den lagt av fjärilarna de var mycket intresserade av den något som jag kan förstå.
 
 
 
Den här fina Pelargonen köpte jag sist jag var och handlade inte kunde jag motstå den heller, det är en zonal pelargon den är kraftig och har så fin färg då den blommar.
Den vita Påskkaktusen har verkligen slagit ut med massor av blommor den är så fin sedan så blommar den igen när November kommer, sådana krukväxter gillar man verkligen.
Den börjar ha några år på nacken fick den av min väninna och hennes man vid en middagsbjudning för flera år sedan. 
Jag brukar ställa den en trappa upp där trivs den för där är det lite svalare.
Den allra första Tussilagon träffade jag även på vid promenaden och den blev jag så glad över.

Det här är ett riktigt vårtecken när den diket fylls med vatten vid vårt sommarhus.Det rinner från en myr som ligger i närheten då sommaren kommer så brukar diket bli torrt.
Det var lite grann om hur jag har det i min del av världen och jag gör som vanligt att jag länkar till
 
 
Som Ni ser så har det börja vända från vinter till vår även här hos mig och i veckan så har det hänt både det ena och det andra som man blir glad över så här på våren.
Den här dikten tycker jag passar in så bra:
 
"När våren sprider ljus fågelsång och naturen väcks till liv
Kan man vara annat än glad."
 
Önskar Er en fortsatt bra vecka

 

 


 

 





 

6 kommentarer:

  1. Ja, nå skjer det mye hos deg på en gang. Så godt at snøen forsvinner. Her ligger det fortsatt litt snø i skyggen, men nå er den snart borte. Tussilago blomstrer her også nå. En blir jo så glad når en ser den :)
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Så härligt att våren har kommit till dig, och att snön försvinner så smått. Just nu har vi ett riktigt snöoväder. Tror inte snön kommer att stanna kvar.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. Hei Margareta.
    Så deilig at snøen smelter, og våren kommer hos deg. Hestehov lyser virkelig opp nå.
    Mye nesselsommerfugl her også, de er vakre!
    Ha det godt/Eirin

    SvaraRadera
  4. Er det ikke godt når våren endelig kommer? Andre legger ut bilder av det ene vårtegn et etter det andre, men hjemme hos meg vil liksom ikke snøen forsvinner.

    SvaraRadera
  5. Lustigt i delar så taktar vi inte alls över vårt avlånga land - jag tänker på växternas blomning. Men jag såg den första citronfjärilen i veckan precis som du :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  6. Fjärilar bästa vårtecknet!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera