torsdag 25 mars 2021

            På jakt efter vårtecken

Mars månad har verkligen passerat snabbt förbi snart så är den slut och med den så har även värmen kommit och det innebär en hel del snö som börjar försvinna.

Här vid vår groventré så har den försvunnit och man tror inte det är sant och Tulpanerna som jag har i lökkorgen de har börjat resa sig och är på väg upp plus en del annat som jag har här.

De blommade så här fint förra sommaren och jag hoppas så klart att de ska göra om det den här våren så klart.
 


 Vägen till vårt växthus börjar tina fram och inne i växthuset så har tempen börjat vara ca 15 plusgrader då solen står på himlen.

En del snödrivor där solen ligger på så har börjat krympa och nu ska vi ju få ha plusgrader både dag och natt vilket betyder att det tinar även då.

Annars så har vi rejält med snö kvar vi har aldrig varit med om tidigare att vi har haft så här mycket tidigare eller också har man glömt bort det.

 

Ännu ett vårtecken är ju att påsken närmar sig och jag har bytt gardiner i köket och satt upp en vårgardin.Jag har även påskpyntat för påsken är ju så kort tid så jag brukar vilja ha den en längre tid påskpyntet tog jag fram förra helgen.


 

Förra sommaren så fick jag av min väninna Ingrid flera stycken Australienska Violer och jag har tagit väl om hand om dem under vintern och de har alla överlevt.
Här är ett exemplar av dem som jag har i köksfönstret nu väntar jag att de ska på sikt blomma förstås.Jag ska placera dem ute i en större kruka när det blir varmare förmodligen i Maj.

Det här är ju också ett vårtecken när man sätter fröer och de kommer upp här är det tomater på gång.

Jag har även köpt mig några påskliljor och planterat i det  söta påskägget
 

Det här är även ett härligt vårtecken för min del ,det att vi åker till vårt sommarhus gör upp en eld och kokar oss kaffe när det är tid att fika det blir dagar då solen skiner från en blå himmel.
 

Det här är min tolkning av veckans tema för precis så här har jag det just nu och jag gör som vanligt länkar det till   TrädgårdsFägring

Där kan ni gärna gå in så får Ni ta del av hur andra har det just nu.

Ha det nu riktigt bra alla som tittar in på min sida.





 



 
 



7 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Vilka höga snödrivor det är fortfarande, men tur att det finns en stig till växthuset. De tulpanerna är riktigt vackra, hoppas de blir lika fina i år. Du har gjort så fint till Påsken. Vi har soligt och fint men en aning blåsigt.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  2. Dine høye kanter med snø er noe som vil ta tid å smelte bort, men våren kommer i år også hos deg :)
    Jeg har masse snø her også i år til tross for at jeg ikke bor langt nord. Bra at du har fått måket vei bort til drivhuset ditt. Det hjelper på humøretvå gå inn der en tur og kjenne på varmen inne i drivhuset. Det gjør jeg også :)

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  3. Hei Margareta.
    På det meste hadde vi 5-10 cm snø denne vinteren, så her har det vært bart lenge, men vi har dyp tele.
    Skulle gjerne hatt litt av den snøen dere har fått. Godt at det smelter og at det går mot vår.Godt at dere har fått måket fram til drivhuset så du kan komme igang der.
    Ha en riktig fin påske/Eirin

    SvaraRadera
  4. Takdropp och fika vid en solig vägg är ju ett härligt vårtecken. Här i Norrköpingstrakten har det varit barmark en längre tid nu, så idag ska det bytas till sommardäck på bilen. Också ett vårtecken :)
    Ha det gott och Glad Påsk! /Birgitta

    SvaraRadera
  5. Skönt att snön töar bort även hos er :) Jag har kommit på att jag saknar påskpynt och det märks extra tydligt när andra som du här börjar pynta. Får nog fixa till det :)

    Kokkaffe ute ser både gott och mysigt ut!

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  6. Vi har omtrent like mye snø i hagen vår begge to. Men våren kommer...

    SvaraRadera
  7. Nok igjen, ser jeg. Det hjelper veldig på vårfølelsen å pynte til påske. Og utekaffe :)
    He en fin helg!
    /Irene

    SvaraRadera