fredag 12 mars 2021

                   Det här är mormors växter för mig

Det är veckans tema som jag tolkar så här. 
Dit hör Aklejor det är absolut mormors växter för mig och i bland så är de så här vackra  för den här har jag i en rabatt vid vårt sommartorp som jag kallar det för och den här sommaren så blommade den med dubbla kjolar.
 Jag skulle gärna se att den gjorde det varje sommar men det gör ju inte dessa skönheter för de gör ju lite som de vill har jag lärt mig.
Knölklockan den har funnits länge jag tycker den är vacker speciellt när den är tillsammans som här på bilden med en vacker Binka då är de otroligt fina.Knölklockan vill man inte så gärna ha så många av för de har otroligt djupa rötter och vill gärna komma upp lite hur som helst.
Löjtnantshjärtan är en favorit på försommaren när den blommar hör även till blommor som är mina mormorsblommor.
Nyponrosor minns jag tydligt för jag gillade blommor även när jag var ung det har följt mig genom livet.De doftar ju så gott och är så vackra och även insekterna gillar dem.
Brandgul Lilja den växte en gång i tiden vid någons  husvägg och de växer även vid vår husvägg och de lyser av sig där de står.
Pioner är även de en växt som fanns förr i tiden och är en mormorsblomma den här som växer i vår trädgård den är vackert rosa och doftar underbart.
Blå Toppklocka en växt som hör till mina mormors växter och den hör även ihop med min farfar här växer den lite här och där vid vårt sommarhus för jag har inte planterat den här.
Studentnejlikor som är så vackra dessa har jag fått av min svägerska och de hör även till mormorsväxterna.

Ljuva Förgätmigej de är så jättesöta med sina fina ljusblåa toner dessa växer vilt vid vårt sommarhus här tillsammans med Rödblära .
Lupiner dessa så invasiva men jag har dem ändå för jag gillar dem och jag håller dem även i herrans tukt och förmaning och skickar med sopbilen i väg frökapslar av dem så de ska hålla sig på sin kant.
Kavalkaden av mina mormors växter avslutar jag med den vackert blåa Stormhatten den är absolut en mormorsväxt som jag minns för den har jag vuxit upp med kan man säga.
Det här var min tolkning på veckans tema som jag länkar till
 TrädgårdsFägring
Gå gärna in på sidan så får Ni ta del av andras inlägg.

"Om vi inte hade någon vinter så skulle våren inte vara så efterlängtad."
 
I år tycker jag man längtar lite extra efter våren för här uppe i norr har den tyvärr stannat av en stund för nu  kommer det mera snö något som inte är en bristvara kan jag säga.Jag får helt enkelt ha lite tålamod så är det bara.
 
Ha det bra nu alla som tittar in på min sida.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 




3 kommentarer:

  1. Det här var kul att läsa! Det är så många mil mellan oss och ändå är det så många sorter som är desamma. Och det är det som gör det så spännande.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  2. Så mange flotte planter du viser her! Alle disse tåler mye når de blir så flotte og frodige som hos deg. Det er kult med planter som er så herdige og kommer igjen år etter år.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Du har mycket av samma sort som jag också tänker på som mormors blommor. Pionerna och aklejorna, toppklockan och stormhatten, de fanns alla hos farmor. Så fina.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera