torsdag 4 mars 2021

Drömresan gick till

Är veckans tema och min drömresa gick till Gotland en resa jag hade velat göra sedan en lång tid tillbaka.

Året var 2013 och vi och våra grannar Andre och Lena hade bokat resan tillsammans. Vi reste först från Skellefteå till Stockholm med flyg där vi fick vänta tills dess vi skulle med nästa flyg som tog oss till Visby.

När vi kom dit  så tog vi en taxi från flyget till Clarion hotell där vi sedan bodde i fem dagar.Vi hade valt en vecka då det var lugnt i Visby mellan politikerveckan och Stockholmsveckan vill säga.

Här bodde vi i fem dagar på detta så fina hotell det var lugnt och fridfullt  och det här en interiör från
hotellet.

Vi var mycket ute och promenerade för vi ville se Visby på nära håll och vi fick se så fina hus där det klättrade vackra rosor uppefter husväggen.
För oss var det så exotiskt att se dessa så fina kullerstensgator.
Det fanns även en del olika vackra hus som är välbevarade det här är Tyska huset till exempel.

I Almedalen så var det så här vackert planterat med dessa så vackert röda Rosenskära som är otroligt praktfulla när de är många.
Naturligtvis så var vi även en dag och besökte botaniska trädgården och där fick vi se en hel del fina blommor.
Där fanns det träd och Enbuskar som var av formatet jättestor det såg åtminstone ut som att det var En men även olika träd som man inte hade hört talas om.
En dag hyrde vi bil och åkte runt vi var bland annat här på väg till Hobergs gubben och landskapet utanför bilfönstret gillade vi.
Vi besökte även Hornhällarna där det var så vackert och Blåelm blommade, här stannade vi en lång stund för vi hade otroligt fint väder då solen stod högt på himlen och luften var varm.Det var så otroligt vackert här med ett glittrande hav nedanför.
Vi var även på en vandring runt stenmuren och där växte det en speciell växt.

Denna medicinalväxt som heter Pestskråp fanns där på ett ställe vid muren dess blad kan bli uppemot en meter hög,den användes för att bota pest som man kan höra på namnet.Man använder roten och den har en kramplösande effekt och är femton gånger så effektiv som Papaverin så man ska nog inte på eget bevåg testa då kan det sluta illa.

Vår  härliga guide såg ut så här och hon berättade om muren som  uppfördes under 1200-talet  där vi även fick veta en hel del om olika torn som är bevarade dock inte alla.Muren är ju upptagen på UNESCOs världs arvslista det gjordes 1972.
Dahlmanska tornet besökte vi även i slutet på vår resa hit.Vi tog mod till oss och klättrade upp hit.
Och här mötte oss en fin utsikt över Visby.

När vi hade varit upp till tornet så vandrade vi förbi Maria kyrka och gick in där för att se hur det såg ut därinne den var från 1200 talet om jag minns rätt och så här fint var det framme i koret.Den var under reparation det här året.
Nu har vi börjat prata om att kanske göra en resa på nytt och se den norra delen av ön då vi bara besökte den södra delen när vi var dit senast.Allt beror på våran hälsa om den står oss bi och hur det blir med denna förfärliga Pandemi.

Då har Ni fått ta del av min drömresa och den länkar jag över till

Jag får önska Er alla en fin fortsättning på veckan och ha det så bra som Ni kan ha det.

1. Hej Margareta!
    Gotland och Visby är ett härligt resmål. Finns så mycket att se och njuta av. Nu är det länge sedan jag var där. Ni gjorde nog helt rätt att undvika de veckorna med mycket besökare.
    Fina bilder!
    Ha en trevlig helg /Marika

2. Gotland är en favorit. En drömresa som även jag tar upp i mitt inlägg :) Men vi vald att bo straxt utanför Visby och kunde på så sätt njuta av både lugnet på ön och pulsen inne stan under Medeltidsveckan.
    Trevlig helg! /Birgitta

3. Härliga Visby. Tror man kan åka till Gotland hur många gånger som helst och ändå hitta nytt att upptäcka. Den där guidningen blir jag sugen på.
    Kram
    /Anette

4. Känner att jag behöver åka tillbaka till Gotland. Var där en gång i tidiga tonåren - en vecka med ständigt regn. Och regnet är faktiskt det enda jag minns. Men dina bilder lockar till besök.