fredag 29 januari 2021

         Längs minnenas allé

 

                                             

Dit hör verkligen den blåa Toppklockan som min farfar en gång planterade i sin trädgård och jag hade nöjet att få bo i samma hus som min farfar och farmor så deras trädgård var alltså även vår trädgård.

Jag minns att jag tyckte väldigt mycket om den här blomman när jag växte upp och jag har även fått mitt intresse för trädgård av min farfar.

Naturligtvis så såg jag till att ha den i min egen trädgård när intresset för trädgård blommade ut.

 

 Det är otroligt många växter som bär med sig minnen av olika slag som detta Fackelblomster som jag en gång fick av en arbetskamrat  som tyvärr inte finns med oss längre, så varje sommar blir jag påmind om Karin då jag ser den.
Så är det även när jag ser denna så vackra Höstflox plus en del andra växter som jag fick av henne så många härliga minnen med alla växter som jag fick.
Den här vackra röda Rosen som jag en gång fick som handelsgåva när jag beställde från en växtfirma en Ros som jag verkligen saknar. Den stod och blommade i flera år och var så vacker.Tyvärr så dog den under en vinter det var nog en vinter som var snöfattig kan jag tänka mig.
Den här Nyponrosen hittade jag en reva av efter en skogsväg här i byn och jag är lite nyfiken och tog hem den för att se vad det var för en Ros.Den är jättefin och doftar gott och är en riktigt fin restaurang för insekter.Den är av det aggresiva slaget hör säkert till någon invasiv art har jag börjat fundera över för den vill gärna sprida ut sig.Jag gillar den i alla fall.
Vår vackra Daggros har jag även hittat det finns en allmän kompost i skogen där fann jag den tog upp en reva med rot och nu har den vuxit till sig och blivit riktigt fin.Den är så vacker hela säsongen då den har så vackra blad.
Den här vackra Lungörten har blivit en absolut favorit för den har lite extra vackra blad än den vanliga sorten.Den har jag fått av min ena svägerska.
Den här vackra Liljan har jag haft turen att få av en granne i vårt kvarter och första gången den slog ut i blom så blev jag otroligt glad över dess skönhet.
 
Nu är det så här att vi har turen att slippa Liljebaggen den har jag haft en gång och då kunde det ha blivit invasion av den men jag lyckades hitta dess boplats och utrota dem sedan har vi inte haft någon.
 
Nu är det ju inte säkert att det håller i sig i tid och evighet men varje sommar är jag på min vakt förstås 
Än så länge så har vi ingen snigel heller så vi känner oss lyckligt lottade kan jag säga.
Den vita Malörten köpte jag för flera år sedan när vi var på en trädgårdsresa till Umeå och den växten är verkligen så dekorativ och passar tillsammans med det mesta.
 
Den här fina Flocktulpanen som jag för några år sedan fick av min sommartorps granne Valda den är så otroligt söt.Den är ett fint minne av henne då hon tyvärr lämnade oss under hösten.
Så även denna så vackra Kärlekspelargon och jag är så glad över att den har överlevt den här vintern för den är så grön och fin.
Så här har jag tolkat veckans tema "Längs minnenas alle"
Jag gör som vanligt länkar över min tolkning på veckans tema till

 
TrädgårdsFägring 
 
Solen skiner just nu in genom fönstret och det är 24 grader kallt och gnistrande vackert utanför nu är det ju bara några dagar kvar på Januari och Februari kommer. Vi närmar oss så sakta våren även om det kommer att ta ett tag här hos mig men det kan vara ganska så härligt ändå.

Önskar Er alla ett fint veckoslut och ta hand om varandra.



 

 

 

 

 

 

 


3 kommentarer:

  1. Å din toppklocka väckte ett minne hos mig. Då fanns en plantering i mina föräldrars trädgård - ett betongrör där toppklocka och vitt randgräs växte. Däremot kommer jag inte ihåg varför den togs bort. Visst är det underbart med växterna som bär minnen av vänner och familj :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Så fint med växter som minner oss om någon kär vän eller släkting. Toppklockan hade farmor, och jag är så glad att den finns hos mig, den har varit borta emellanåt men dykt upp igen. Har också köpt en vit, för att jag tycker den är så fin. Har en pion kvar som kommer från hennes trädgård. Lyckans dig som inte har liljebaggar, klarade mig i många år men nu har de hittat mina liljor. Det är bara att jaga. Är lika lyckligt lottad som du, har inga sniglar.
    Vi har -14 idag det är helt tillräckligt.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Så fint å ha en farfarblomst :) Ha det godt!
    /Irene

    SvaraRadera