onsdag 6 januari 2021

                                       Alltid i min trädgård

är veckans tema och vad som alltid finns i min trädgård är mina Pioner som är så dekorativa och doftar så gott.
 Den här ängeln som jag alltid placerar ut bland de första av mina trädgårdsprydnader den sätter jag på en sten som jag hittade i skogen och som jag tyckte skulle passa .Den börjar ha några år på nacken men den får bli rengjord efter varje sommar och är inomhus under vintern och är lika fin ännu.
Den här blomstertrappan som maken har gjort blir även placerad på vår altan så fort som det går varje försommar.Här trivs mina Pelargoner riktigt bra.
Rosor av olika slag vill jag alltid ha i trädgården och Flammentanz är ju en av dem som jag har och vårdar ömt. 
Liljor av olika slag vill jag gärna ha i trädgården och jag har en rad olika sådana och i bland så hjälper naturen till medge att det är en fin kombination Pionvallmo och liljan Lollipop ,för vallmon har inte jag planterat utan det har naturen skött själv.
Även röda Liljor är jättevackert dessa har jag fått av min ena svägerska.
Nejlikor av olika slag tycker jag är så fint de blommar troget varje sommar och blommar länge dessutom.Det här är en Backnejlika.
Amplar som man kan hänga där man vill ha dem fyllda med fina blommor är ju så fint i trädgården.Jag brukar hänga amplar med Gulplister i en ampel på en gren under ett träd   och där trivs den hela sommaren.
Fågelbad placerade på olika ställen har jag i vår trädgård det här har jag gjutit själv och det har dessutom vuxit fast på stubben så den går inte att flytta.Här vill gärna fåglarna bada och dricka har jag sett.
Ett annat fågelbad som jag har köpt är det här och fundamentet fick jag av en före detta granne som passar väldigt bra.
Här är det många fåglar som gärna tar sig ett dopp eller dricker också och det här kan jag se från vårt köksfönster och det tycker jag är extra roligt att kunna studera dem i smyg.
 
Buskar av olika slag vill man gärna ha och  och då har vi vår Doftschersmin som är rejält stor, nu har vi beskurit den men den kommer säkert växa till sig så snart är den lika stor igen.
Den är som en parfymfabrik när den blommar för den doftar otroligt gott man blir nästan berusad.
I den här rabatten har jag många växter som jag gärna vill ha i vår trädgård bland annat Gräs, men även Funcia som jag har av olika sorter på olika ställen de passar i hop med det mesta.
I den här rabatten som vi har placerat framför huset vid vår infart den välkomnar alla som kommer hit på sommaren med en hel del fägring i stort som i smått.
 
Det här var min tolkning av veckans tema och jag länkar över som vanligt till


Klicka bara på länken så kommer Ni in där och får ta del av andras inlägg.
 
Nu har vi haft nästan 20 minusgrader  då är det härligt att få skriva om sommarblommor och längta snart är vi åter där.Ha det nu riktigt bra så möts vi på min sida snart igen.  


 



 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


6 kommentarer:

  1. Mycket fint vill man ha och det lyckas du ju bra med. Uppiggande med färgprakt denna ganska grå dag i Småland.
    God fortsättning
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Det är härligt att se dina fina sommarbilder, med pioner och liljor. Det låter kallt med -20. Vi har -5 idag och solen tittar fram. Skall nog ta en promenad innan det börjar skidskytte.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Härliga växter allihop. Nejlikor har en ljuvlig doft tycker jag. Till och med här på västkusten har vi fått minusgrader och lite snö. Nu är det ljust och fint.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Många fina växter du visar. nejlika är ju alltid fint och liljor, men här vimlar det av liljebaggar så det får vara. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  5. Det var en lisa för själen att komma in och njuta av alla dina vackra blommor och fina planteringar. Backnejlikor kanske jag skulle satsa på i år, de är verkligen fina!

    SvaraRadera
  6. Nu har vårlängtan slagit tillordentligt, för idag har vi ett par plusgrader och inte ett korn snö kvar. Jätteskönt att få se dina bilder då. Men...har du inte några problem med liljebaggar!? Vi fick så många (alltså tusentals) så jag har lagt ner odlingen av liljor helt. Får nöja mig med namnsläktingen dagliljor..... *fniss*
    KRAM/Susie

    SvaraRadera