torsdag 21 januari 2021

                          I vår då ska jag....

 Nu går vi mot en ny vår igen något som jag längtar mycket till, det är allt bra tur i dessa tider att man har trädgårdsintresset att grotta in sig i, köpa fröer se över dem man har osv.

Rosenskära vill jag alltid ha nu har jag egna fröer och hittar jag någon ny variant ute i handeln så blir det att inköpa.


I vår ska jag även sätta flera av denna har lyckats bevara den och Palettblad är ju så fina att ha ute i någon kruka planterad med andra växter har jag sett.De är ju så lätta att föröka så det ska nog gå bra.


I vår blir det även att sätta fröer av denna så fina Malva
Den kommer ju från denna växt som var planterad i Lycksele dit vi var för flera år sedan på en trädgårdsresa.
Någon i trädgårdssällskapet hade fått fröer av den som delades ut i bussen under färden hemåt.Det är ett så fint minne kommer i håg den resan varje vår då jag planterar mina fröer av den.
Den här våren har jag en förhoppning om att denna Blåsippa ska må bättre än den gjorde förra våren då den bara blommade med några få blommor.
Nu har jag flyttat den till en plats som är under vår schersminbuske.Plantan har jag fått av min mans kusin som bor här i byn.
 
 
Tomater blir det även den här våren inget är ju som egenodlade det är en ren lyx att gå ut till växthuset och plocka in av dem på sensommaren.
I vår ska jag också även förstås sätta fröer av denna Zinnia en ny favorit bland mina sommarblommor.
 
Den här våren vill jag naturligtvis även så fröer av den här så fina 
Tagetes så att jag får plantera dessa i någon kruka när sommaren  kommer de är ju så otroligt vackra.
Från naturen kan man ju även hämta så mycket fint och blåbärsris är ju någonting som jag gillar att ha i en vas.Just nu så går det inte att hämta in men på sikt när snön har tinat bort så.
 
Videkissar de är givna att ha i en vas som är fylld av dem och jag låter dem bara vara i vasen utan vatten då håller de sig så bra.
 
Det var min tolkning av veckans tema och jag länkar över min sida till

Åter igen viner vinden runt knuten och vi får ännu mera snö då är det trevligt att titta in på sina sommarbilder och drömma sig bort till den tid som jag vet kommer så småningom.
 
Avslutar med att önska er alla en riktigt fint veckoslut och ta hand om varandra.

 


 


 

 


 


 


 

 

 

 
 

 


6 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Så mycket vi har att se fram emot. Den malvan är så fin, har sått några mörka, som blev lite
    spinkiga. Jag vill gärna att de blir stora buskar. Den rosa och vita poppar upp lite här och där. Vår snö har nästan försvunnit det är lite isfläckar här och där.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Härligt att ha en trädgård och att kunna planera för våren och vad vi vill odla till sommaren. Fina sorter som du visar allihop.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Jeg tror hagen din blir veldig fin utover sommeren. Planleggingen er halve jobben, og da kan en kose seg mens det ennå er vinter.

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Så fine bilder du viser! Ja, vi har mange håp, og mye å se frem til.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  5. Vi har flera gemensamma favoriter där! Kul att se att ditt palettblad mår så bra, mina är bara skruttiga pinnar efter denna vinter. Förra året hade jag ett som var stort och präktigt genom hela vintern, men skotten från det har fullständigt tynat bort i år. Håller tummarna för att det är lite liv kvar i dem när ljuset återkommer.
    Jisses vad med snö ni har, såg jag i ditt förra inlägg!

    SvaraRadera
  6. Vilken fantastisk malva. Inspiration direkt här!
    Kram Lotta

    SvaraRadera