torsdag 3 december 2020

        Projekt som blev klart Eller som aldrig blir.....

Det är veckans tema och nog har man projekt alltid nästan varje sommar så har man planer för någon rabatt eller kanske flera som ska bli förändrad.Jag har ändå en rabatt som jag låter vara i fred för att jag tycker att den är bra som den är och det är den här rabatten.dessutom så sköter den sig i stort sett nästan själv men håller måttet ändå.
När vi flyttade till vårt hus för över 30 år sedan så fanns det en Björk som stod uppe i hörnet på tomten där gillade kvarterets barn samt vår egen dotter vara och ha som dunk när de skulle leka kurra gömma.Med åren så kom rötterna fram och då började Björken må ganska dåligt så när lekperioden var över så blev det en rabatt där i stället.

Det enda som är kvar som minne är stubben av den för vi sågade bara av trädet  och nu finns här ett egengjutet fågelbad där fåglarna gillar att sitta och dricka vatten.

Nu finns här en spaljè med en vacker Ros som blommar varje sommar.

I bland blir man mera kreativ än vanligt och kommer på att man ska virka ett spindelnät något som gick  snabbt att göra och som pryder sin plats här i spaljén. 

Det finns även en hel del fägring och jag tycker att det blev en bra plats att ha en rabatt på .Naturligtvis så händer det att jag fixar till här för den behöver bättre jord och kanske byte av växter i bland så den hör till rabatter som aldrig riktigt blir helt färdig.

Vi har även en Tall framför vårt hus som vid det här laget har vuxit sig rejält stor och under den har vi valt att ha en rabatt på grund av att där under blir det rejält torrt och då är det trevligare att ha lite fägring under den.
Här trivs Silverarv så otroligt bra och är fin hela sommaren och lyser verkligen upp.
 

Här får det bli många sommarblommor som gul vallmo som fåglarna från början planterat och som jag gillar.

Prästkragar är givna växter de behöver inte så mycket omsorg de blommar och är fina och så vackra mot den mörka stammen.I somras så planterade jag några Funcia här vi får se om det blir lyckat eller om platsen är fel för den.
 
Ute i trädgården så finns det även en rabatt som är av modell större och den är ganska mycket i förvandling lite nu och då för här händer det mycket.Bland annat så är det en del växter som fröar av sig och vill bli många av och det kanske jag inte vill.Eller att någon dör under vintern då blir det någonting nytt här.

Det här gräset tycker jag ska vara här under spaljèn då det är väldigt fint här och passar bra .

Här passar det bra med en del högre växter som den här Violrutan.

 
  
En doftande Pion finns även här och den har varit placerad på samma ställe under rätt så många år nu men den trivs så bra och då ruckar man inte på sådana växter.
Likaså är det med den vackert röda Flammentanz den har jag haft här i många år och den blommar så fint varje sommar.Eftersom rabatten är stor så finns här blommor som blommar under hela säsongen något som är så tacksamt.
När man har en trädgård så är man kreativ oftast och då är det så roligt att få förändra och hitta på olika saker det är nästan som att måla för jag tänker väldigt mycket i färg när jag ska plantera om . 
 
Det var lite grann om hur jag tolkar veckans tema och jag länkar över till
precis som vanligt.
 
I dag har vi en fin dag med lite sol och kalla grader och jag ska bege mig ut på en skogspromenad som jag gör varje dag.Ha det nu riktigt bra och önskar alla en fin andra advent.

 






 
 



 


3 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Du har en vacker trädgård med fina rabatter. Det ser så välskött ut. Så härliga bilder med både rosor och pioner. I en trädgård finns det alltid något att göra.
    Ha en trevlig helg / Marika

    SvaraRadera
  2. Den första rabatten du berättar om... Det är väl det vi egentligen drömmer om - en rabatt som blir så bra att vi knappt vågar röra den :) Det låter som du har en bra kombination av det som sköter sig och det där du behöver ändra och förändra.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  3. Utrolig fint bed, og smart gjenbruk av den vakre bjerkestammen. Enig med deg i at det å skape bed (rabatter) er som å male med farger og fasonger. Man får alltid nye ideer, og vil prøve noe nytt!
    God helg!
    /Irene

    SvaraRadera