torsdag 17 december 2020

                              Det här ska jag så/plantera nästa säsong

En Kärleksört ska jag försöka att få tag på den ruttnade bort förra vintern blev säkert för isigt på dess plats den tycker jag så mycket  om och är så fin att plocka in av och sätta i vas.
Rosenskära ska jag absolut sätta fröer av den tycker jag verkligen om har sett att den kan komma igen när man har den i en rabatt men kommer då mycket senare och är lite klenare.Det blir att sätta i en kruka där är den riktigt fin.Jag har samlat in fröerna av den och min förhoppning är att den ska bli fin även nästa sommar.
Zinnia en helt ny bekantskap för mig men en som jag verkligen har fallit pladask för så den är en given växt som jag ska sätta fröer av även nästa vår.
Det är inte bara jag som gillar dem och det gör nöjet ännu mera tydligt för det är ju så trevligt när insekter och fjärilar kommer förbi .
Kornvallmo som jag hade turen att hitta fröer av dem ska jag även ha de är ju så fina i färgen kan även ha olika kulörer så de är lite spännande på det sättet. 
Den här favoriten som aldrig har blommat lika mycket som den gjorde förra sommaren och jag som då trodde att det inte skulle bli särskilt mycket med den saken då det bara var en planta som kom upp.Malvan Mikaela fick lite extra gödsel så jag tror att det var anledningen till det så nu vet jag vad det beror på.
Den vackert vinröda Vallmon ska jag försöka komma i håg att sätta fröer av för jag har kvar endast några av den.Den ser ut som den har blad av sammet och är ett litet smycke i rabatten.
Förra sommaren hade jag satt ganska så många fröer av Tagetes och i den här krukan satte jag fullt med blommor  och den var så vacker fick faktiskt beröm av de som hälsade på.Inte konstigt för det blev väldigt effektfullt.
Även här var det många Fjärilar som satt och intog nektar och eftersom vi sitter ofta på altanen där krukan står så då kunde jag titta på dem på närmare håll och föreviga dessa skönheter.
Tagetes är blommor som jag har märkt är otroligt eftertraktade av olika insekter.Tagetes var min mammas favorit men just då hade jag inte fått upp ögonen för dem men det är annat i dag.
Ringkrage här tillsammans med en hög Tagetes ska jag även sätta den är så fin i krukor och passar så fint vid  vårt  sommarhus  på brotrappan.
Här på bilden så finns olika blommor som jag absolut kommer att sätta fröer av här finns både Tagetes,Ringblomma och rosa Pionvallmo.
 
Veckans inlägg kommer jag att som vanligt länka över till 
TrädgårdsFägring
Gå gärna  in där och ta del av andras sommartänk om vad som ska planteras nästa sommar.
 
Vi har fortfarande grått väder men hoppas att det ska snart bli ändring på det ,vi skulle verkligen behöva lite ljusare dagar då solen skiner men vi har snö på marken det gör det lite bättre ändå.
 
Ha det nu riktigt bra och ta hand om Er


 


 

 





 

 

 

 

 


4 kommentarer:

  1. Visst är det härligt men en lugn period där vi kan fundera över nästa säsong :) Du har fina val och visst är zinnia fantastiska.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Underbara sommarbilder - nu får det snart vara nog med den här gråa skiten! En enda dag med sol fick vi.....
    Zinnia är min favoritblomma när det gäller utplanteringsväxter, men lite knepigt att hitta färdiga plantor. alltså får man så själv och då finns det ju hundratals sorter.....
    KRAM och GOD JUL/Susie

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Så mycket fint du visar, är speciellt förtjust i Malvan, har sått en liknande Malva Mystic Merlin, den är inte lika frodig som din, får nog ge den lite gödsel i vår. Tror att den var perenn. Zinnian är fin, den skall jag nog så igen. Idag är det ljusare på himlen, solen tittade fram en stund.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Ringblommor, rosenskära och zinnia är favoriter bland plockblommorna även här. Först lite vintervila men start är det dags, tiden går fort.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera