onsdag 26 augusti 2020

 

 Sista delen av sommaren


 
Nu när vi har kommit ända in i slutet på Augusti och det känns som att hösten är här med svala vindar och allt vad det innebär och då blommar äntligen Dahlian som jag planterade vid vårt sommarhus.
Till en  annan sommar så ska den få vara i en kruka har jag tänkt och ska få stå på vår altan där får den sol och värme.Glad är jag förstås  över att den äntligen blommar.
Höstrudbeckian den är en ståtlig växt nästan överdrivet ståtlig i mina ögon även om den är vacker det hade inte gjort något om den varit hälften så hög.Jag vann den på en trädgårdsdag på ett lotteri.
Rödklövern är så otroligt vacker i sina färger och den är även en växt som gärna vill sprida sig men den är lätt att plocka bort där man inte vill ha den så jag har inga problem med den.
Den vita Pimpinellen är så fin den hittade jag på en trädgårdsdag då vi byter växter den gör sig så fint mot den röda väggen.
Dessa Nävor de är så tacksamma här har jag  en Silkesnäva som blommar som bäst just nu jag gillar verkligen blommor som är både vackra och villiga att blomma och dessutom  ända till hösten kommer.
Tigerliljan den har alldeles nyss slagit ut i blom sedan jag flyttade på den så blommar den nu sitter den i en rabatt bakom  garaget .Den är ju så vacker så jag leker med tanken att kanske flytta fram den till en bättre placering framför vårt hus så att man kan se den bättre.
Någon flyttning blir det inte den här sommaren men kanske nästa.
Det som blommar i krukor ute i trädgården har snart gjort sitt då vi inom kort kommer att ha minusgrader på nätterna.Jag kommer som vanligt att ta reda på dess fröer för det har blommat så fint i mina sommarkrukor i sommar.
Pelargonerna på blomstertrappan ska jag även ta in de ska få stå på fönsterbrädan i köket,sedan kommer jag att placera dem i vår källare och bara titta till dem någon gång under vintern och se hur de mår men förra vintern så trivdes de väldigt bra där. 
Inne i växthuset så har en del Tomater blivit röda och det är så underbart att bara gå och plocka in de vackra och goda primörerna.Jag har inte haft någon bra sommar då jag har fått ohyra på mina gurkor främst så jag har sprutat med såpa och ättika så tomatplantorna har klarat sig hyfsat
Det har aldrig tidigare  blivit så mycket äpplen man kan säga att den här sommaren så har vi fått frukt och bär i överflöd.
Maken har plockat Blåbär ca 30 kilo jag har plockat hallon och nu är det äpplenas tur och av dem så har jag gjort eget äppelmos jag har även fryst ner för att ha till någon kaka eller till en äppelkräm under vintern. Vi har även köpt en tork så nu blir det även chips av äpplen.
Vi har även varit hit till min väninnas barndomshem och hjälpt dem med att göra snyggt på den här tomten.När vi hade gjort fint här så blev det till att åka i väg på en liten utflykt för att se vackra platser vid havet.
Det här var en plats vi besökte det var en fin dag då solen sken och vi njöt av de vackra vyerna.
 
Det här var lite grann om hur jag har det så här i slutet på Augusti.Jag kommer att göra som vanligt nämligen länkar över till

 TrädgårdsFägring
Gå gärna in på denna sida där får  Ni ta del av vad andra har för sig i dessa tider.
 
Jag avslutar med att önska alla en fin fortsättning på veckan själv ska jag njuta av sista delen av den här sommaren.
Ha det så bra som Ni kan ha det

 
 

 

 






 

 

 


 

 

 



5 kommentarer:

  1. Äpplechips är så gott :) Roligt med den vita pimpinellen - en sån vill jag ha. De där höga rudbeckiorna är väldigt fina och påminner mig om morfar. De växte utanför uthuset på skuggsidan och där lyste blommorna som solar :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Vacker färg på din dahlia, mina blommar fint nu. De som inte blivit uppätna. Hoppas de blommar länge ännu. Förra året kom frosten och tog dem innan de blommat klart. Vackra vyer vid havet, ser ut som en härlig dag för en utflykt.
    Mina gurkor lyckades inte heller så bra i år, fick en hel del gurkor, men en planta fick ohyra, så fick slänga ut den. Tomater plockar jag ganska mycket av, så goda.
    Ha en skön helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Fin farge på Dahlia'n! Jeg har de fleste i krukker etter hvert. Ha det godt!

    SvaraRadera
  4. Silkesnävan fastande jag för, så söt och blomvillig så här sent på säsongen - det gillar jag. Måste hålla utkik efter den framöver.
    Trevligt med utflykten, att jobba tillsammans med andra är något helt annat än att slita själv.
    Ha nu en riktigt skön helg.

    SvaraRadera
  5. Så många fina växter och det där med att sätta dahlian skyddat och soligt - det hjälper inte alls ibland! Jag har två stycken som stått så, men inte 17 har dom börjat blomma inte. Trodde knopparna på dom var uppätna så jag har sprutat, det hjälpte inte. Men växer, det gör dom.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera