onsdag 12 augusti 2020

                                                   Njutbart just nu

Så här i mitten på Augusti så är det så mycket som är njutbart att titta på som den här Australienska Violen som jag under våren fick av min väninna.
Den blommar och blommar kommer med nya Violer hela tiden jag har den ute på vårt altanbord där verkar den trivas.
Hansarosen är en så otroligt pålitlig Ros den blommar just nu vid vårt sommarhus en andra omgång med vackra och doftande Rosor sådana blommor gillar jag.
Den här krukan full med ljuvliga Tagetes som är en riktig restaurang för Fjärilar och Humlor och diverse andra insekter den är så praktfull där den står.
Jag fick ett antal blåa krukor av min väninna som hon inte längre ville ha kvar och jag tog tacksamt emot dem visste precis var jag skulle ställa dem.
Den här krukan var ganska stor och därför så blev det en fullträff när den nu är full av vackra Tagetes.
Malvan Mikaela har aldrig tidigare varit så praktfull någonsin jag trodde under våren att det inte skulle bli särskilt mycket av den då det bara kom upp ett frö men tänk så fel jag hade.
Glad för det är jag förstås så just nu så tar jag vara på alla frökapslar som den levererar så har jag till en annan vår och åter kan sätta fröer av den och även ge bort.
Under vår Tall framför vårt hus där blommar lite diverse blommor som gul Vallmo,Ringblommor och även en Pionvallmo har smugit sig in där jag tycker att det är vackert med lite olika kulörer.
Jag har ändå börjat åtgärda denna rabatt för det har börjat bli lite hursomhelst i den och ser inte helt ordentligt ut där så till en annan sommar så ska det bli lite mera ordning är tanken även om det kan vara lite charmigt med lite grann oreda.
Naturligtvis så plockar jag in av blommorna jag har under vår Tall för Ringblommor tillsammans med Brudslöja det blir en så fin bukett som nu pryder sin plats på byrån i hallen.
Under våren så köpte jag fröer av denna Zinnia den är så otroligt fin jag har ju fått inspiration från någon blogg jag besökte och såg där hur fin den var.Det kan jag säga att den ska jag ha till en annan sommar också för den är verkligen väl värd att ha i en kruka eller rabatt ännu en gång.
Denna vackra Violruta är jag så glad över att jag har lyckats få till att trivas jag köpte den för några år sedan då vi var på en trädgårdsresa.
Jag får avsluta med att berätta att jag har varit ut på utflykt till en stuga tillsammans med andra från vårt stickcafé för att besöka en i gruppen som har en stuga vid havet,  där möttes vi och hade en mycket trevlig träff.
Så många maskor blev det inte stickade men så trevligt vi hade det då vi pratade och fikade och njöt av den trevliga stunden.
Mitt inlägg kommer jag att länka över till TrädgårdsFägring
som vanligt.
 
Då vet Ni hur jag har det i min del av världen jag avslutar med att önska alla en fin fortsättning på veckan och ett fint veckoslut. 
 

 


4 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Fint med alla vackra blommor hos dig. Min violruta blommade över väldigt snabbt, hann inte riktigt njuta av den. Har både köpt och sått olika malvor, är förtjust i dem. Din har en vacker färg. Låter trevligt att träffas på stickcafé , det är inte så viktigt om det blir stickat, huvudsaken att man kan träffas.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  2. Zinnia är så fina och tacksamma att odla. Jag har några i kruka i år men av nån anledning tycker jag det är lättare att klippa till snitt när de står i landet istället. Fin bukett med ringblommor och brudslöja. Tagetes som din är nästan bara att drömma om för mig som har gott om sniglar. Men om jag planterar riktigt många kan jag ha några kvar = 3 i år

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Så fin violen är, en sort jag aldrig sett förut. Är den ettårig eller kan du spara den över vintern?
    Zinnian är en favoritblomma, jag brukar så den varje vår med lite blandat resultat.
    Önskar dig en skön vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att jag kan spara den över vintern denna har min väninna haft flera år så den är nog perenn.

      Radera