onsdag 5 augusti 2020


En bra vardag i Augusti
Månaden har inletts med bättre väder tack och lov, nu har vi haft sol och sköna dagar och snart ska det bli ännu lite varmare.Grönliljan har slagit ut i blom och tillsammans med det gula Penningbladet så blir det så fint tillsammans.
Fackelblomstren som jag tycker har så fin färg och gillas av insekterna det är många Humlor som tar för  i sig av dess nektar.Jag har två olika sorter av dem en som är lite sirligare i sin utformning och den här som är mera kraftig i sitt växtsätt.
Bonicarosen och den rosa Brudslöjan det är verkligen så rätt jag brukar plocka in av både Brudslöjan och Rosen  Brudslöjan brukar jag torka då har jag kvar lite fägring hela året och det blir även så fint i buketter som jag plockar in. 
Så här på sommaren så är det så underbart att plocka in buketter av olika slag från trädgården vilket jag gör ofta man måste ju bara passa på när man har gratis blommor att ta av.


Liljan Lollipop som jag har lite här och var i trädgården då jag tycker så mycket om den här är den tillsammans med Vit malört.
Vit malört är även det en växt som man kan placera ihop med den del andra växter och det blir en så lyckad komposition.
 
Ute i naturen så tycker jag att det verkar som den redan har bestämt att hösten är här jag minns inte att man redan i juli brukar plocka in av Ljung men det kan man göra den här sommaren.Det är ju så vackert ute i skogen när den blommar
Jag brukar vare år plocka mig en bukett jag sätter ner den i en kruka utan vatten då kan jag behålla den så länge som jag vill.
 Man kan även spreja på blommorna vanligt hårspray då ska färgen hålla bättre har jag läst men det är inget jag har testat.


 

Flammentanz med sina röda blommor har även denna sommar slagit ut den är verkligen otroligt trogen jag har ju haft den i trädgården nu i säkert minst femton år kanske till och med längre och den verkar trivas där den är planterad.Jag har bara en önskan att den skulle blivit lite grann högre.
En eftermiddag så fick vi se att vi har en hare i trädgården och den verkade vara intresserad av några av mina blommor men då gick jag ut och den försvann då bort mot grannen där den tog för sig av deras ogräs .
Han finns fortfarande kvar träffade på honom igen en förmiddag då var han vid vårt Hallonris.Han verkar inte göra något orätt i vår trädgård utan han mumsar väl på ogräset eller också är han hos grannar som odlar godsaker där det är mera intressant.
Vi har ju haft en Hare för ett par år sedan då tog jag den här bilden men den ser ut som den på bilden.
Det var lite grann om hur det är här hos mig just nu jag fortsätter och njuter av  varma och soliga dagar och länkar över i vanlig ordning till


                                  Jag avslutar med att att önska alla en skön Fredag och en härlig helg.










3 kommentarer:

  1. Hei Margareta.
    Takk for en fin rundtur i hagen din.
    Mye vakkert som blomstrer hos deg nå! Jeg syntes også at høsten kommer tidlig i år. Flere planter startet med høstfarger allerede i juli, og bjerkene har begynt å få gule blader.
    Flott bukett:-)
    Ha det godt/Eirin

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Du har mycket fint i trädgården, Grönliljan ser vacker ut. Brudslöjan har jag en liten buske av, den är riktigt söt med de små blommorna. Nu har värmen återvänt, vi hade runt 30 grader idag.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Visst ska man plocka buketter - det är ju härligt i sig att gå runt och fundera på vad som ska få ingå och sen njuter jag inne.

    Den första bilden var en jättefin kombination :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera