torsdag 5 mars 2020


Välkommen Mars
Den första vårvintermånaden är här och man märker tydligt att vi är på rätt väg framåt mot härliga trädgårdstider.Jag har börjat med att plocka fram mina Pelargoner från vinterförvaringen och de mår riktigt bra kan jag säga Nu har jag börjat att ta en och annan stickling för att få flera fina "pellisar".jag rotar dem i jord de brukar fungera bra.
Den här juvelen till pelargon nämligen Mårbacka vill man ju bra gärna ska få bli flera av och jag har lyckats bevara den i flera år nu.Jag ser framför mig den här bilden då den blommar.
Den här rosenpelargonen är min favorit och den ser även ut att ha klarat av vistelsen i källaren.
Den här pelargonen som jag köpte  förra  sommaren just därför att den har så läckra blad den blev jag så glad över att jag har klarat jag kommer att vårda den ömt.
Dessa som jag fick av min sommargranne Valda som hon inte hade plats till att övervintra och som jag hade turen att överta de ska få en hedersplats till sommaren för de är så fina och de växer nu i stora terrakottakrukor.
Jag har plockat in Sälgkvistar mycket för att få det härliga vattnet att sedan vattna sticklingar med då det innehåller rotbefrämjande medel.Har fått veta att just Sälg har den egenskapen enligt trädgårdsmästaren i Strömsö något som var helt nytt för mig man lär sig hela tiden det är bara att konstatera.
I år fick det bli en vit Primula att ha på fönsterbrädan den vårdar jag med omsorg för att kunna sätta ut i trädgården sedan när den tiden kommer.
När Mars månad bjuder på sol och härliga dagar så är det en fröjd att gå ut i skogen när det finns så härligt preparerade skoterspår att följa och lyssna på trädens sus.
Jag länkar som vanligt över till TrädgårdsFägring.

Jag avslutar med att önska alla en fortsatt bra vecka.

 

.












5 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Är nog lite avis på dem som lyckas med pelargoner, hos mig håller de inte länge. Du har många fina. Köpte några Engelska i februari, men de ser redan bedrövliga ut. Antar att de inte gillar värmen från elementet.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Härliga pelargoner och roligt att de klarat sig. Den sista, mörkt röda är typiskt en sån jag faller för och den med vita blad. Men jag är långt sämre på att klara dem övervintern :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Hei Margareta.
    Godt å tå fram pelargoniene igjen. Dine ser jo riktig så fine ut.(Her tror jeg det blir mest stiklinger i år)
    Det ser fint ut med snø, her er det grønn plen og barfrost. Godt råd med vanning av pelargoniene, må prøve det:-)
    Ha en fin helg/Eirin

    SvaraRadera
  4. Jag har två pelargoner i växthuset, en rosa som Rolle valde ut och en röd hängpelargon. Båda blommar och har gjort det väldigt länge. Men...sen har jag två som står i gästrummet där det är svalt och dom ser inte kul ut. Får nog kasta dom!
    Sen måste jag bara fråga en sak; Alla som odlar pelargoner pratar/skriver om Mårbacka. Själv kan jag inte se nåt speciellt med dom, det finns ju pellisar som är mycket vackrare - så vad är det med just dom.....!?
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  5. Så trivelig med pelargonium. Jeg savner lukten av dem. Mårbacka er finere enn Dronning Ingrid som alle vil ha her. Gammeldags rosepelargonium er vakre!

    Ha en fin dag :)

    SvaraRadera