fredag 24 januari 2020


Och resan gick till 
2015 så reste vi tillsammans med vår  trädgårdsförening till Finland vi åkte buss till Umeå och steg på färjan där som skulle ta oss till Finland.Vi hade tur att havet var lugnt så man behövde inte vara orolig för sjösjuka och vi fick inta en god buffé ombord.Vi kom till Finland och Royal Vaasa vid midnatt.
Fösta dagen åkte vi till Sundom Vingård där fick vi bra information om hur man odlar vinrakor i norr samt vinprovning med tillhörande olika snittar till i en mysig trädgård, vi fick testa tre olika viner men vi kunde inte köpa vin här som han sa berodde på EU:s regler.
 Vi hade fint väder och njöt i denna idylliska trädgård.Vi fick även veta att druvan som skulle passa ett kallare klimat och som är en röd druva och som heter Wanessa.
I vingården fanns denna madonna som passade perfekt in i miljön bland även andra växter.
Som till exempel dessa så fina Malvor.

Sedan gick färden efter lunch till Leif Blomkvist Handelsträdgård i som ligger i Lepplax där många gjorde inköp.

Här var det mycket som lockade men jag gjorde inga inköp utan bestämde att köpa av en lokal handelsträdgård i vår egen kommun i stället som samarbetar med Blomkvist. 
Efter vi varit till handelsträdgården gick resan vidare till Jakobsstad och till vårt hotell som var Stadshotellet där vi åt en god middag.
Efter middagen var vi några som gick ut på en promenad till parken som var en bit från hotellet där vi tittade på fina planteringar med vackra blommor som dessa.
Tredje och sista dagen på resan så gick färden till Uleåborg och ett besök på en gård vid namn Kuusjärvi gård en personlig gård med miljökonst.Här fick vi beskåda denna så vackra fjäril i glas samt en hel del annan konst.
Här kunde man få se konst av naturmaterial som dessa pinnar enkelt och effektfullt.
Där fanns även en hel del växter som den här Trolldruvan som var enormt fin.
Inslaget länkar jag som vanligt till  TrädgårdsFägring 
Det har varit många trevliga resor under årens lopp men jag valde denna för det var den första när vi reste i väg utanför landet .

Jag avslutar med att önska alla ett trevligt avslut  på veckan.














5 kommentarer:

  1. Härlig resa till ett område som för mig är en svart fläck på kartan. Och jag inser att jag går miste om en hel del när jag inte åker på gruppresor :)

    Fint att du gynnade din lokala odlare!

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Margareta!
    Låter som en trevlig resa. Blomqvists Handelsträdgård hade jag gärna besökt. Brukar besöka dem på trädgårdsmässan. Finna alltid intressanta växter hos dem.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Hej Margareta!
    Vilken trevlig resa. Jag har hört talas om Leif Blomqvists Handelsträdgård. Så bra att ni har en lokal handelsträdgård som samarbetar med dom.
    Fjärilen i glas var vacker och trolldruvan också.

    Ha en fin helg!
    Anita

    SvaraRadera
  4. Vilken spännande resa, tänk att det går att odla vin så långt norrut! Jag gillade glasfjärilen, försökte klicka upp för att se den större men det gick inte.

    SvaraRadera
  5. Stupendo!!! Per una serra come quella farei follie :D

    Buona serata e buona settimana :)

    SvaraRadera