fredag 10 januari 2020


Tillbakablick Juli-December 2019
I Juli kommer dotter och måg hem och tillbringar några veckor hos oss och en av dagarna åker vi på utflykt till Gallejaur ett gammalt ställe där man får ta del av hur det var att leva där man tog vara på av det som fanns.I det stora köket växte denna klockmalva.En mycket intressant utflykt något som även våra ungdomar tyckte här blir man guidad av en mycket kompetent guide och fick även ställa frågor.
Den här sommaren så fanns det mycket KarlJohan svamp så vi gick ut en förmiddag för att plocka och hittade korgen full.Stora och fina var de.
Vår doftschersmin blommade mycket rikligt under Juli .
I Augusti så var vi på en trädgårdsresa som gick till Ö-vik och Sundsvall vi sov över på hotell och hade det mycket trevligt och tittade på fina trädgårdar och fick inspiration.
Örträskrosen som står planterad utanför vårt köksfönster blommar  mycket och länge även den här sommaren.
Under September plockar jag in mina Pelargoner för jag vill ha dem nära mig för att kunna beundra dem på nära håll så därför får de stå på fönsterbrädan i köket.
Dahlian blommar som bäst på höstkanten den här står ganska skyddad så därför får den vara ute ganska länge under September.
Den 9 Oktober så åker vi till vårt mysiga sommarhus för att räfsa och där finns det en hel del löv att ta hand om och  efteråt så blir det så fint.
I slutet på Oktober kommer snön och det blir så vitt och vackert ute.
November kommer och då blommar min fina Novemberkaktus precis som sig bör.
I slutet på November kommer Första Advent och det blir Hyacintdoft i vårt hus och jag pyntar vårt hem med julens prydnader för det är ju min favorithögtid.
December kommer och vi klär vår julgran redan i början på December.Jag förbereder för fullt för den här julen firar vi tillsammans med  alla mina nära och kära här  hemma hos oss.
Vi får även en vit jul och jag minns inte att det varit så vackert en hel julhelg på mycket länge med all den vita snön det var precis som vi önskade.
Jag länkar över till  TrädgårdsFägring

Det här var resten av mitt år 2019 nu har vi ju ett nytt år vi får hoppas att det ska bli ett bra år när vi får vara friska och kunna njuta av vår tillvaro som vi gör just nu.

Ha det nu riktigt bra resten av veckan. 

















3 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Vilken fin återblick, finns så mycket vackert i dina bilder. Doftschersmin skulle jag kunna ha en till av, den jag har står lite undanskymd, så jag ser knappt när den blommar. Vacker färg på både ros och pelargon. Ljuvliga vinterbilder.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Jättefin återblick och den Karl-Johan svampen blev jag avundsjuk på... min favorit torkad. Men även julbilderna med vit, gnistrande snö och knarr under skorna.. Här är det slafs, slafs och många plask :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Blomning året runt, ute eller inne känns som den röda tråden och det är ju härligt. Lite avundsjuk på julsnön. Här har vi knappt snö över huvud taget alla år och nästan aldrig över julen. Ändå kan det bli hård barfrost och mycket tjäle. Tufft att vara planta. Denna vinter har det mest regnat, men så verkar det varit långt upp i landet.
    Nu håller jag ändå tummarna för ett normalt odlingsår.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera