fredag 26 april 2019

Vårfrossa
Det är så mycket som händer just nu det är en riktig vårfrossa  det fullkomligt sjuder av liv i trädgården och i naturen över huvud taget  så otroligt mycket
 av positiv karaktär som händer.Ett av många trevliga händelser som sker är ju att Sädesärlan har anlänt den är ju en riktig favorit när den vippar på sin stjärt och med sitt pigga läte. I år så har den kommit mer tidigt än tidigare år men som vanligt är den mycket välkommen.

Så även den första nyckelpigan så mycket sommarkänsla som den kommer med jag har hittat flera stycken nu när jag har städat bort vintern i trädgården.De verkar övervintra under bladmassorna i rabatterna.
Den söta Scillan blommar även den  och den finns i min längtans rabatt.

Blåsippsblommor så underbart söta dem som jag hade turen att få av min mans kusin och nu gläder den mig med att blomma varje vår. En av dessa vårblommor som finns i rabatten där snön låg djup för ett tag sedan där jag hade så mycket längtan nu är den väntan och längtan över för nu sjuder det av växtkraft i den rabatten

Tussilagon har även den börjat blomma jag såg den efter vägrenen när jag gick hem från vårt sommarhus.
Varje vår så blommar Tibast busken så även den här våren och i år så är Citronfjärilarna många som vill kalasa på nektar.
Den här vackert blommande Sälgen det är verkligen  en fin restaurang för alla flygande varelser och då man står under den så doftar det så ljuvligt gott och det surrar så underbart.

Vår granne har samlat in en hel del björksav från Björkarna som hon ska använda när hon ska baka bullar det blir visst otroligt goda och porösa bullar av saven.

Som Ni ser så har vi snöhögar kvar ännu men de är snart väck med solens varma strålar och varma sommarvindar som vi redan nu har. 
Jag gör som jag brukar göra länkar över till  TrädgårdsFägring
där kan Ni gärna gå in och ta del av andras vackra bilder på vårens framfart.

Jag avslutar med en vers "Att leva är inte nog solsken,frihet och en liten blomma måste man ha"

Önskar Er alla en fin fortsättning på den här vårveckan.










6 kommentarer:

  1. Hej Margareta!
    Härligt med alla vårtecken, hittade också nyckelpigor när jag rensade rabatterna, tyckte lite synd om dem, då jag väckte dem, men det var nog dags att vakna. Låter spännande med bullar med björksav, hoppas du får smaka.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Härligt att du har en massa vårtecken :) Jag har inte sett någon sädesärla här ännu men det vill jag för de är verkligen vårtecken.

    Ha det gott! CArina

    SvaraRadera
  3. Så härligt att våren börjar komma till dig. Sädesärlan har jag tittat efter men ännu inte sett. Den är ju verkligen ett härligt vårtecken. Däremot har vi nu många bofinkar och rödhakar. Efter dagar med försommarvärme går vi nu mot kyligare tider igen. Inatt spås det att det kan bli minusgrader här i Stockholmsområdet.

    Önskar dig en skön Valborgshelg!
    /Anita

    SvaraRadera
  4. Tänk att sädesärlan kommit till dig redan trots att du har snö kvar! Här har inte funnit snö på länge, men inte heller någon sädesärla.
    Tibasten är fin, kanske att jag skulle skaffa en sådan?

    SvaraRadera
  5. Så härlig att våren är här igen. Sädesärlan har jag inte sett ännu men rödhaken har hållit lite koll på mig idag när jag sått och planterat i grönsakslandet.
    Trevlig valborgshelg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  6. Visst är våren den allra bästa tiden i trädgården - om det inte vore för alla jobb som måste klaras av nu! Man hinner inte med!!
    Jag tillhör inte heller dom som kan sätta sig ned med en kaffekopp (dricker inte kaffe) och bara njuta av ogräset, jag vill att det inte ska finnas. Men här på Gotland med dess lätta näringsrika jord, dess bra klimat (zon 1) så växer ogräset något otroligt. När vi bodde i Stockholm så rensade man ordentligt en gång på våren, sen ytterligare en gång efter nån månad och sen var det bra. Har behöver man rensa varje vecka om det inte ska växa igen.....
    KRAM/sUSIE

    SvaraRadera